Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej folket!

Jag köpte mig en Panasonic HDC-SD10 för någon vecka sedan.

Kändes som ett bra köp men nu när jag börjar att bearbeta mitt filmade material så tycker jag inte alls att den hänger med bra när jag filmar föremål som rör på sig.

Säljaren pratade väldigt gott om just filmfunktionen och kvalitét även när det är dålig belysning. Ska det vara oskarp bild om jag t ex testfilmar inne i en lägenhet?

Kameran skall ju vara full-HD 1920*1080 - AVCHD, skall inte det räcka till för vanlig "Svensson-filmning"? Får tom intrycket att vår gamla kamera vi hade inom familjen för 10 år sedan filmade minst lika bra.

Har jag gjort ett dåligt köp kanske? Jag är tyvärr väldigt dålig gällande kameror osv, har ingen direkt koll.

Om jag vill kunna filma våra hundar & katter som rör på sig, skall inte denna kameran räcka till?

Kanske är något fel på kameran? Tacksam för tips.

Länk till kameran ---> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445423

Postad

Hej igen, har nu testat kameran en hel del och måste säg att den inte är någon hit när det gäller filmning inomhus och att filma djur inne.

Trots både belysning från taklampor och dagsljus genom fönstren så blir resultatet inte alls som räknat med.

Några exempel på filmning ;

1 ) Inomhus / Hundar --->

2 ) Inomhus med stora takfönster och därmed väldigt mycket ljus. Här blev bilden mer lik det jag hade väntat mig. --->

Jag är på jakt efter en kamera som kan filma husdjur och inomhus. Har jag för stora krav?

Är väldigt tacksam för hjälp så att man får en kamera som är ngt som lever tupp till mina förväntningar.

Postad

Du har själv svarat på en av dina funderingar. På filmen med hundarna har du två olika sorters ljus. Ett kallare från fönstret och ett varmare från en lampa i rummet, det i sig gör att det blir lite knepigare att filma. Det du kan göra är att byta ut själva lampan i lampan så att säga. Eller vänta med att filma till du har skarpare sol in i rummet.

Ang. kameran har jag inte en aning. På bilderna från RC - banan såg det lite skakigt ut. Finns det kanske någon optisk stabilisering i kameran?

Mvh Barnholdt

Postad

@ barnholdt

Tack för ditt svar. Så du tror också att det är så att det handlar om ljuset i första hand?

Käsns lite tråkigt att det är så känsligt, man kan ju inte byta lampor hemma hos folk som man besöker.

Det finns en antiskakfunktion som kallas för "O.I.S" och den skall vara aktiverad.

Man vill ju kunna filma utan stativ, det har jag ju gjort tidigare med enklare kameror och fått ok resultat, dock inte HD.

Man räknar ju med att denna kameran skall vara bättre än vår gamla lilla kompaktkamera (Canon Ixus 75) , just gällande känsligheten för ljus/mörker/rörelse.

Postad

Att du har olika kelvin på ljuskällorna ska inte göra bilden suddig. Det blir dock lite knepigare att vitbalansera, och att blanda ljuskällor så kan av många tyckas som mindre attraktivt.

O.I.S kan däremot ge något sämre bildkvalité om du har den på. Det är bättre att ordna skakiga filmsekvenser i efterhand när du sedan redigerar filmerna.

Men i ditt fall verkar det vara något mer än O.I.S som gör bilden oskarp. Mitt tips är att det är någon/några inställningar som måste justeras. För om klippet även när du spelar upp det i datorn dator ser ut som den gjorde på youtube klippet så är det något galet nånstans.

Postad
Att du har olika kelvin på ljuskällorna ska inte göra bilden suddig. Det blir dock lite knepigare att vitbalansera, och att blanda ljuskällor så kan av många tyckas som mindre attraktivt.

O.I.S kan däremot ge något sämre bildkvalité om du har den på. Det är bättre att ordna skakiga filmsekvenser i efterhand när du sedan redigerar filmerna.

Men i ditt fall verkar det vara något mer än O.I.S som gör bilden oskarp. Mitt tips är att det är någon/några inställningar som måste justeras. För om klippet även när du spelar upp det i datorn dator ser ut som den gjorde på youtube klippet så är det något galet nånstans.

Tack för ditt svar FilmFix :-)

Förstår ditt prat om ljuskällor, dock när du pratar om bildkvalitén och O.I.S så måste jag säga att jag inte hittar många inställningar på kameran. Det kan iofs vara jag som inte förstår vad allt betyder.

Men du menar att O.I.S ibland kan vara dumt att använda iaf?

Manualen till kameran är ingen saftig historia direkt.

Jag mottager alla tips jag kan få för att få en lyckad inspelning :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...