Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har precis filmat klart en mindre reklam som ska brännas ut på DVD skiva till en kund.

Började känna efter Encore idag, allt kändes rätt simpelt tills jag inte skulle slutföra projektet.

Jag har två stora problem; Första är att min film blir i 4:3 format. Jag har filmat detta i 720p 50 frames. Då ska väll detta "alltid" vara 16:9 som default?

Jag använder mig av dynamic link för att länka samman projetet med Encore.

Vilken inställning har jag missat här?

Det andra och största problemet är att jag inte får DVD skivan till att fungera. Försökte först att bränna ut skivan som man ska göra i Encore, det går utan klagomål. Men när jag sätter in skivan i DVDn så står det bara Disc error. Sätter jag in den i datan så finns inga filer på DVDn, och den går inte att bränna om (har 5 DVD skivor som är oanvändbara nu).

Jag testar att göra en ISO fil av det och bränna med nero, inte heller detta fungerar, samma slutresultat.

Jag testade i slutändan att mounta ISO filen med D tools, och då fungerar det endast i VLC. I mediaplayer står det; Det går inte att spela upp DVD-skivan eftersom skivan inte kan spelas upp i din region. Du måste skaffa en skiva som är avsedd för din region. Jag valde ju region fritt i Encore menyn, varför står det så? Som sagt, i VLC fungerar det!

Har otroligt bråttom att få ut detta till kunden, finns det någon som har svar på dessa frågor så hade jag varit otroligt tacksam!

/ Tom

Postad

Har aldrig testat det själv med D-link från 50fps till 25fps i Encore, men DVD-formatet tillåter inte 50fps.

Vad händer om du testar att köra ut filmen som DVD Mpeg2-fil? Kolla bara så inte ppro slagit på field blending vid konvertering - då får du "ghosting".

/Max

Postad

Tack för svaret!

Hmm okej, så innebär detta att när jag vill filma något som skall brännas ut på DVD så måste det vara filmat i 25 fps? Har du någon aning om mitt problem med att jag får 4:3 istället för 16:9?

Vad händer om jag valt att filma i 50 fps? Måste jag tanka in det som 720p 25 fps?

Jag har testat att först göra filen till Mpeg2 DVD med samma utgång. Allt verkade ju så otroligt simpelt tills inte det började strula ju!

Har gått igenom massa guider men inget verkar hjälpa

Postad

Testa att "nesta" 720 50p sekvensen i en DV Widescreen 25fps sekvens (du får givetvis skala om den till rätt storlek). Glöm inte att avmarkera Field Blending på 720 50p sekvensen annars blir det ghosting. Sen skickar du DV-sekvensen till Encore.

Då blir det rätt hos mig i alla fall.

//Max

Postad
Vilken inställning har jag missat här?

Vilka inställningar har du gjort?

Se också till att uppdatera Premiere Pro till version 4.2.1 där exporter från 720p50 > SD fungerar utan problem vilket inte var fallet i tidigare versioner.

Postad

Följande tillvägagångssätt använder jag mig av:

Väljer capture format HDV (i DV gjorde det ingen skillnad). För vad gör det för skillnad om man väljer DV i capture format men sen endå väljer 720p 50 frames?

Tankar in materialet som det jag filmat i 720p 50 fps (filmat på en p2 hd i MXF format.)

Redigerar klart. Går via adobe dynamic link över till Encore. Där väljer jag först DVD, sedan PAL givetvis. Sedan ok. Kollar jag nu i preview rutan i Encore så materialet i 16:9 med två svarta ränder ovan och under bilden.

I högra hörnet väljer jag först; End action - Return to last menu. Sedan, menu remote- Stop.

I build rutan väljer jag DVD till DVD image (i och med att dvd disc inte brände in ett skvatt på skivan, efter detta är skivan oanvändbar men inga data brända på den).

Längst ner väljer jag All regions. Samt unlimited copies are allowed. Så varför får jag klagomålet att regionen inte stöds i mediaplayer när jag mountar med d tools? Dock inga klagomål i VLC, bara att det blir i 4:3.

Vet inte om jag missat något här, har följt många guider men något går snett för mig!

Postad
Väljer capture format HDV (i DV gjorde det ingen skillnad). För vad gör det för skillnad om man väljer DV i capture format men sen endå väljer 720p 50 frames?

Tankar in materialet som det jag filmat i 720p 50 fps (filmat på en p2 hd i MXF format.)

Capture format och en "p2 hd i MXF format" får inte jag att gå ihop då capture format inte gör något med material från minneskort. :)

Vad skall du göra/har du gjort, fånga video över FireWire eller använda materialet från minneskortet?

Jag är säker på att det är en "mismatch" någonstans, tex att källmaterialets storlek inte stämmer överrens med Sequence Settings. Det skulle behövas mer detaljer:

- Vad är det för kamera?

- Band eller minneskort?

- Vad är det filmat i, DV, HD 720p25, HD 720p50, eller vad?

- För källmaterialet, hur stor är Image Size och vilken Pixel Aspec Ratio har klippet? (Finns under Properties i Pr CS4)

- Vad har du för Sequence Settings (Sequence > Sequence Settings)

- Vilka inställningar använder du vid export. (Rubbet tack)

Längst ner väljer jag All regions. Samt unlimited copies are allowed.

Den inställningen gäller aldrig på hembrända DVD-skivor. Kopieringskydd gäller bara på fabrikspressade DVD-skivor.

Postad

Hehe jag ber om ursäkt om jag inte var tydlig nog åt er.

Det jag menar är den absolut första rutan du möter när du startar ett nytt projekt i Premiere. En ruta som heter "New project". Där finns det bland annat display format att välja, men även capture format. Efter denna ruta så kommer ju vilken typ av video du filmat osv.

Det är en HVX200, filmat i 720p 50 frames. Filmar på en Firestore FS 100 via firewire. I MXF format överfört till datorn och därefter importerat till Premiere.

Att det blir 16:9 blir väll om jag hänger med automatiskt. Det är väll i DV formaten man måste välja 4:3 eller 16:9, i HD finns ju inte den valmöjligheten i kameran?

Här är informationen om materialet:

Type: P2 Movie

File Size: 686,7 MB

Image Size: 960 x 720

Pixel Depth: 32

Frame Rate: 50,00

Source Audio Format: 48000 Hz - 16 bit - Mono

Project Audio Format: 48000 Hz - 32 bit floating point - Mono

Total Duration: 00:00:50:00

Average Data Rate: 13,7 MB / second

Pixel Aspect Ratio: 1,3333

Sequence settings är följande:

50 fps timecode

Pixel aspect ratio: HD anaphormic 1080 (1.333)

Fields: No fields (progressive scan)

Preview file format 720p 50hz DVCPRO.

Export settings när jag direktlänkar till Encore finns inte så mycket att välja på om jag fattat det rätt.

Det jag kan välja väljer jag:

Format: DVD

TV standar: PAL

Det är dom två enda möjligheterna jag har att välja.

Har dock upptäckt att om jag exporterar filen först i MPEG2 DVD så plötsligt fungerar det.

Mina exportinställningar i det fallet är följande:

MPEG2 DVD

Multiplexer: DVD (vet ej vad denna funktion gör men DVD känns rätt).

Bitratetype: Variable

Video: Quality 5 (max)

Tv standar, PAL

Framerate 25 fps

Field order Lower

Pixel aspect ratio 16:9

Bitrate encoding: VBR, 1 pass

Minimum bitrate 1.5

Target bitrate 4

Maximum bitrate 7

GOP settings

M Frames 3

N frames 12

AUDIO PCM.

Fanns en hel del presets att välja. Vilken av dom ger kvalitet i bild och ljud i 16:9 format i en DVD spelare, och som Encore "gillar" att jobba med?

Denna presten var "custom" därför att jag höjde kvaliteten i video till max.

Jag blev förbryllad när jag läste att en dvd endast läser i 25 fps? Vad händer om jag filmat allt i 50 fps, kan jag inte få ut fina 50 frames per second på dvd? Eller kommer programet ta bort varannan frame =S? Innebär detta i sin tur att jag alltid måste filma i 25 fps när det gäller DVD projekt? Med detta sagt, är den totalt onödigt att filma i 50 fps?

Jag är oändligt tacksam för all hjälp och och förståelse. Det får ni säkert höra ofta, och ni förtjänar varenda tack ni får!

Postad
Har dock upptäckt att om jag exporterar filen först i MPEG2 DVD så plötsligt fungerar det.

Ja, all HD är 16:9 och alla dina inställningar ser ut som dom skall.

Jag har inte testat Dynamic Link till Encore när jag haft 720p50 på Timeline, så det känns som att det är en bugg. Jag var tvungen att manuellt ändra Pixel Aspect Ratio i Encore från 1.3333 till 1.4587 och då såg det ok ut förutom att det vart två tunna svarta kanter uppe och nere i bild... Personligen tycker jag Dynamic Link till Encore alldeles för ofta inte blir bra.

Jag hade utan tvekan skippat Dynamic Link och renderat ut filerna manuellt vilket du ser fungerar som det skall. :)

Jag gillar CBR bättre än VBR när det gäller MPEG2-kodning, om man har plats på DVD-skivan vill säga.

Jag blev förbryllad när jag läste att en dvd endast läser i 25 fps? Vad händer om jag filmat allt i 50 fps, kan jag inte få ut fina 50 frames per second på dvd? Eller kommer programet ta bort varannan frame =S? Innebär detta i sin tur att jag alltid måste filma i 25 fps när det gäller DVD projekt? Med detta sagt, är den totalt onödigt att filma i 50 fps?

Jag tycker inte det är onödigt att fima i 720p50. Enkelt förklarat är det som händer vid export att halva 720p50 frame 1 och 720p50 halva frame 2 blir *hela* interlaceade frame 1 på det utrenderade SD-materialet, dvs 50/2=25. Så man tar inte bort hela bildrutor rakt av.

Jag tycker att nedskalning från 720p50 till SD blir snäppet bättre än nedskalning från 1080i till SD.

Postad

Tusen tack för svaret!

Jag valde att filma detta i 50 frames för att slippa släpeffekten vid hastiga kamerarörelser och så, så det hade kännts dumt att inte kunna filma i det när jag behöver det! Så om jag fattat det rätt så tar den inte bort en frame utan en halv och sätter dom samman. På så vis så får jag samma "flöde" i bilden utan släp i bilden med 25 fps?

Tänkte om man kunde lägga på svarta ränder uppe och nere med hjälp av en svart bild i premiere i nedre och övre kant? Borde ju kunna funka, för det verkar inte finnas någon mall eller funktion för det..

Varför skulle man, logiskt sätt, vilja filma i 1080 när man endå ska skala ner det till SD? Jag valde att filma i 720p i hopp om att få bättre kvalite i SD än om jag bara hade filmat i DVCPRO50. Har man någon vinst i det?

/Tom

Postad
Så om jag fattat det rätt så tar den inte bort en frame utan en halv och sätter dom samman. På så vis så får jag samma "flöde" i bilden utan släp i bilden med 25 fps?

Helt korrekt! :)

Tänkte om man kunde lägga på svarta ränder uppe och nere med hjälp av en svart bild i premiere i nedre och övre kant? Borde ju kunna funka, för det verkar inte finnas någon mall eller funktion för det..

Det kan du göra i Adobe Title Designer. Gå till File > New > Title och när du är där går du till menyn Title > Templates. Leta upp Mattes och välj Matte letterbox.

Varför skulle man, logiskt sätt, vilja filma i 1080 när man endå ska skala ner det till SD? Jag valde att filma i 720p i hopp om att få bättre kvalite i SD än om jag bara hade filmat i DVCPRO50. Har man någon vinst i det?

Vill man använda materialet i framtiden för tex blu-ray så tycker jag HD är att föredra. Vet man att det skall ut på SD och aldrig till HD så hade jag kört på DVCPro50 för att slippa vänta på nedskalning.

Jag har inte jämfört 720p50 med DVCPro50 men lite bättre blir det med 720p50 som skalas ned till SD.

Postad

Jaha där ser man, det fanns visst en mall för svarta linjer, tackar =)!

Allt som allt verkar Encore vara relativt struligt att jobba med, många buggraporteringar. Jag har tydligen, som många andra, inget ljud i timelinen i Encore av någon mystisk anledning.

Kan man inte använda en vanlig .bmp bild som själva dvd menyns bakgrund och sätta knappar framför? =S

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...