Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har testat att köra in exakt samma klipp från kameran med prores, prores HQ, aic samt hdv capture preset i FCP.

Sedan drog jag varje enskild fil till varsin sekvens och lät final cut pro ställa in dem automatiskt till resp. format.

Om jag lägger på en effekt (color correction, transition etc.) så går renderingsfärgen för video från grått till ljusgrön (preview) för de två i prores och till mörkgrön (full) för dem i aic resp. hdv.

1)

Jag är bara nyfiken på varför det blir så? Är det helt enkelt för att filerna för prores är så stora så att datorn inte klarar dem lika bra?

2)

Är det någon fara att exportera utan att rendera om man har ljusgrön eller mörkgrön? Jag har läst någonstans att det inte tar så mycket extra tid vid export om den är mörkgrön(!) nämligen.

Visst, göra rätt från början, men om man kommer på att man vill göra en ändring i ett filter så måste man rendera om i 3 timmar för ett längre HD-klipp. Inte så skoj. Jag har satt mina 4 klipp bredvid varandra och jag ser ingen märkbar kvalitetsskillnad?!

3)

Varför ska jag välja prores som ger dubbelt så stora filer som aic och som ger fyra gånger så stora filer som hdv och som dessutom verkar vara mycket kinkigare på renderingen?

Tackar för svar!

e/

4)

Riktig n00b-fråga, men är det bäst att sätta capture på prores eller att sätta capture på hdv och sedan render på prores?

Postad

Utan att svara på de första frågorna kring FCP, så kan jag säga som så här (kortfattat) - att just ProRes är ett "intermediate"-format. Alltså ett mellan-format man arbetar med under postproduktion motsv. Formatet är gjort för att vara lätt/effektivt att redigera och kunna innehålla mycket information. Det är då mindre komprimerat för att underlätta CPU i dator osv. Nackdelen blir stora filer, som kanske i sin tur påfrestar hårddiskarna istället.

HDV (en variant av MPEG2-standarden) i sin tur är ett inspelningsformat, likt distributrionsformatet har den hög komprimering för att spara yta på band/kort/skiva eller hårddisken i kameran. Dock kan den höga komprimeringen skapa mer stress för datorns CPU vilket gör den osmidig att hantera under post. Idag är datorerna så pass snabba att HDV är oftast inget problem att redigera med, men det jag nämnde är iaf. grundtanken från början. Numera är ju HDV ett lite äldre format och har ersatts av AVCHD.

Så på frågan vilket som är bäst beror lite på hur man jobbar i sitt arbetsflöde, men generellt skulle jag nog påstå att ProRes är alltid bättre än något annat inspelningsformat.

Postad

okej tack för svaret. då är jag med. Men enligt killen längst ner här så är det ett bra alternativ att fånga in det med hdv till datorn och sedan sätta prores för render.

Då får man små filstorlekar, men bra kvalitet på filter/transitions. Låter vettigt eller är det prores redan vid capture som gäller?

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=397547

e/

Jag läser mycket om att prores och aic faktiskt ger sämre kvalitet än hdv, men att det är just om man vill manipulera som man får bättre resultat med de två förstnämnda. Sista killen på nästa sida föredrar aic och påstår till och med att det är mindre krävande att redigera aic än prores 442. Om det stämmer så är jag ännu mer förvirrad över varför jag ska välja prores :)

http://www.dvinfo.net/forum/final-cut-suite/137671-help-me-understand-prores.html

Postad

HDV vid capture innebär att materialet är i exakt samma format som på bandet. Ingen konvertering. Mindre filer.

Pro Res på render innebär att när du har dit material enligt ovan och lägger på en effekt som kräver rendering så skapar den det i Pro Res eftersom det är bättre i flödet, för dator och att den nya filen komprimeras så lite som möjligt.

Det är egentligen den perfekta kompromissen i ett HDV flöde. Filer som inte behöver renderas fortsätter vara i originalformatet så länge som mäjligt utan generationsförluster.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...