Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå!

Jag har några frågor om XL H1...

Någon nämnde för mig att dess inställning 25F inte är "äkta progressivt". Vad menas med det? Jag fick även höra att denna kamera har bättre färgrymd om man filmar SD än om man kör HD som alltså skulle komprimera färgerna mycket mer. Stämmer det?

Jag tänkte filma lite med en XL H1 nästa vecka och jag var helt inne på HD och 25F.

Jag behöver upplösningen (det är för webben) så där kan jag inte tumma, men bör jag filma i 50i i stället och göra det progressivt i efterhand?

En sista fråga är gällande slutartider. Jag kommer inte att göra några snabba rörelser eller slow motion i efterhand så jag behöver inga korta slutartider. Bör jag välja slutare 1/25 då för att motsvara 25F eller 1/50 för att motsvara 50i?

Tack för hjälp!

Postad

Nej den har inte äkta progressivt i varken SD eller HD. Den spelar in på en interlaced-sensor. Men om man väljer t.ex. 25F-läge så slänger kameran ihop bilden till en helbild. Så den skiljer sig inte rent utseendemässigt från progressivt. Och enligt Canon så kommer inte redigeringsprogrammet att se någon skillnad heller. Nu var det två år sen jag körde med kameran i 25F läge så minnet sviker mig lite men det funkade okej tror jag, men man var ju tvungen att köra kameran som bandspelare då 25F-läget inte var okej i andra bandare t.ex. Sonys. Tror även Avid hade lite strul vid importen innan jag lärde mig hur man skulle ställa in.

En slutare är normalt alltid dubbelt så snabb som frameraten. 25F är alltså 25bilder i sekunden vilket innebär en slutare på 1/50. Gäller även 50i

Postad

Tack för svaret!

Jag kan banda från kameran så det är inget problem. Det är en konsert med scenbelysning som ska filmas och läggas upp på webben. Det är vettigt att köra 25F och 1/50 då alltså, inte 50i och sedan deinterlace? :)

Postad

Canons F läge är unikt i sig själv med möjligheten att generera ÄKTA progressiv upptagning tack vare sensorklockningen som sker vid F läget.

En Canon XL-H1, tillverkad i Europa har en sensor-skaningsfrekvens på 50hz, i "25F" läget klockar kamerans system sensorns skanningsfrekvens till 25hz, genom en advancerad metod som begär att den horisontella skanningen sker dubbelt upp i samma "varv".

Detta leder grovt sagt till en progressivt ritad sensorbild, till en kompromiss av ca 30-33% förlorad vertikal detaljrikedom, vilket i sin tur hyffsat kompenseras med digital uppskärpning och normaliseringsmetoder av de högre bildfrekvenserna genom förinställda prefixer i kamerans mjukvara.

Med andra ord, den visuella degrationen är även för det tränade ögat, väldigt smärtfri.

Det kritiska med 25F läget (har) alltid varit vid H.262 (MPEG-2 Part 2) 1080 linjers HDV inspelning i Canons kameror.

Vid HDV skrivning på DV-S / DV-L (MiniDV / DV) genereras en bitström som är totalt unik i sig själv.

Standarden för HDV1080 var förr specifik och exakt på att bitströmmen deffinitivt skall flaggas som Interlaced, både för 50/60i systemen. Detta resulterade i att all HDV1080 kompatibell utrustning så som VTR's samt övriga videokameror inte kunde läsa en 25F genererad HDV1080 ström från Canons videokameror, då bitströmmen i detta fallet är flaggad som Progressiv. Samtliga övriga prefixer i en 25F genererad HDV1080 ström matchar HDV1080 standarden till fullo.

I DV25 läge på Canon's videokameror, så kan en 25F genererad ström läsas av all annan konformerad DV25 kompatibel utrustning, då bitströmmen skrivs på ett annat sätt.

DV25 är enligt blue-book standarden fast och bestämd, vilket bland annat kräver att bitströmmen vid skrivning även fråm en progressiv källa, måste flaggas som Interlaced (BFF).

Det är sedan upp till varje DV25 fångst-program att genom ett par olika metoder detektera om källan vid skrivning var progressivt genererad eller ej (populäraste metoden bland mjukvaror är att detektera om det existerar någon rörelseskillnad mellan bildfält A samt B samt efterkolla om datablocken i de båda fälten matchar varandra, eller ej) och därefter flagga videoströmmen för övriga kompatibla mjukvaror.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...