MooDHooDs Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Manus till en av mina kortfilmer till mitt projektarbete i skolan. Synopsis: Lisa lever i en bubbla där hon tror att människorna omkring henne hatar henne. Hon gräver sig djupare ner i sin depression genom att tänka på de gånger hon känt sig ensam, äcklig, hatad och utfrusen. Snart hör hon röster och ser spöken. Hennes naivitet blir hennes död. Vill ha mycket kritik!Manus 10.doc 0 Citera
jbergman Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Läs om formatering i FAQ:en. /Jakob 0 Citera
MooDHooDs Postad 20 februari 2010 Författare Postad 20 februari 2010 I min lärobok står det att jag ska göra på det där sättet. Känner inte att jag vinner något på någon annan formatering, eller? 0 Citera
jbergman Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Känner inte att jag vinner något på någon annan formatering, eller? Du vinner läsare på att formatera korrekt och undvika kamerainstruktioner. Du får själv avgöra om det är värt besväret. /Jakob 0 Citera
Shelly Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Det är så här jag tänker mig att en pjäs ser ut, jag hade nog läst FAQ och gjort några ändringarna. Det var ju inte så många sidor så det bör ju gå fort. 0 Citera
MooDHooDs Postad 21 februari 2010 Författare Postad 21 februari 2010 Du vinner läsare på att formatera korrekt och undvika kamerainstruktioner. Du får själv avgöra om det är värt besväret. /Jakob Låter som en enkel uppoffring isåfall =) Ser det bättre ut?Vlot, MooDHooDs (Version 12, grovmanus).doc 0 Citera
Hebron Postad 21 februari 2010 Postad 21 februari 2010 Jag undrar bara om det finns någon turning point i din film för som det låter på din synopsis så går det bara nedåt för Lisa. Vad är hennes mål i den här filmen? 0 Citera
jbergman Postad 21 februari 2010 Postad 21 februari 2010 Låter som en enkel uppoffring isåfall =) Ser det bättre ut? Kom igen, du har ju knappt försökt. Lite snabbt pillande i Word gav mig en åtminstone läsbar version. Se det bifogade dokumentet. För framtiden gör du dock bättre i att skriva i exempelvis Celtx, så behöver du inte bekymra dig om formateringen. /Jakobvlot.doc 0 Citera
MooDHooDs Postad 22 februari 2010 Författare Postad 22 februari 2010 Kom igen, du har ju knappt försökt. /Jakob Jodå, men du verkar inte hålla med det som står i FAQen. Exempelvis indraget av all text förutom scennummret. Typ i mitten här http://www.voodoofilm.org/artikel/avancerad-manusskrivning-del1.aspx . Som exempel. Tackar iaf för att du försöker lära mig =) Dock ser jag denna formalia som petitesser just nu. Handligen är i mitt stora fokus! 0 Citera
MooDHooDs Postad 22 februari 2010 Författare Postad 22 februari 2010 Jag undrar bara om det finns någon turning point i din film för som det låter på din synopsis så går det bara nedåt för Lisa. Vad är hennes mål i den här filmen? Turning pointen är väl inte direkt självklar. Jag skulle snarare kalla den point of no return. Det är när lisa ger upp den gnutta liv hon ändå har och ger sig helt åt siluetten. Lisas mål är tämligen knepigt. Siluetten är ju defacto lisa själv, hennes reflektion av sitt medvetande i "fysisk form". Lisa som persons mål är att bara vara. Jämför lite med huvudpersonen i främlingen, av camus. Siluetten står i den kontrasten att "han" vill att hon ska göra slut på sitt liv. Att hon ska sluta gömma sig och göra ett val, döden. 0 Citera
Hebron Postad 22 februari 2010 Postad 22 februari 2010 Lisas mål är tämligen knepigt. Siluetten är ju defacto lisa själv, hennes reflektion av sitt medvetande i "fysisk form". Lisa som persons mål är att bara vara. Jämför lite med huvudpersonen i främlingen, av camus. Siluetten står i den kontrasten att "han" vill att hon ska göra slut på sitt liv. Att hon ska sluta gömma sig och göra ett val, döden. Det låter väldigt krångligt och jag förstår inte riktigt vad du menar och ska jag vara ärlig så låter det rätt ointressant. Vad är det som ska få mig att inte vilja stänga av filmen? 0 Citera
MooDHooDs Postad 23 februari 2010 Författare Postad 23 februari 2010 Det låter väldigt krångligt och jag förstår inte riktigt vad du menar och ska jag vara ärlig så låter det rätt ointressant. Vad är det som ska få mig att inte vilja stänga av filmen? Är det synopsisen eller manuset du kritiserar? Ditt första inlägg får mig att tveka om vad du kritiserar 0 Citera
jbergman Postad 23 februari 2010 Postad 23 februari 2010 Jodå, men du verkar inte hålla med det som står i FAQen. Exempelvis indraget av all text förutom scennummret. Vad fasen, hur mycket tid tror du att jag lade ned egentligen? ;) Och hur scennumreringen är placerad i förhållande till resten av texten spelar ingen större roll för läsbarheten, om du frågar mig. Och även om du får alla indrag, versaler etc. rätt, så är det mycket som inte är skrivet på manusvis. Läs några manus och lär dig av dem; det finns gott om dem. Dock ser jag denna formalia som petitesser just nu. Handligen är i mitt stora fokus! Petitesser som hittills har upptagit större delen av tråden... Du förstår nog hur jag menar. Det spelar egentligen ingen roll vad du anser vara petitesser. Det enda som är intressant är vad läsarna tycker. Själv öppnar jag så gott som varje manus som postas på voodoofilm, och de flesta stänger jag nästan omedelbart utan att läsa dem för att de är formaterade åt helvete eller är fulla av stavfel. På sin höjd orkar jag ibland posta en länk om formatering, som i ditt fall. Nåväl, nu har du ju tagit emot kritiken utan att klaga, så jag läste igenom manuset till slut. Okej, en tjej mellan 13 och 18 är deprimerad och tar livet av sig. Jaha? Det var inte mycket till handling det. Men låt oss ta det från början. Depressionen, hur och varför? Vi ser Lisa sitta och böla på sängen, men det är också allt. Och varför, tja, tydligen har hon inga vänner (trots att hon sitter och äter middag med två av (o)vännerna?). Tydligen blir hon kallad fula ord, men vilka orden är och varför hon utsätts för dem vet vi inte. Och gissningsvis blir hon våldtagen av sin pojkvän, men det vet vi inte heller mycket om. Hur allt detta hänger ihop vet vi verkligen inget om. Hon skall föreställa utfryst men har en pojkvän? Varför vill hon inte ha sex med honom? Blir hon kallad "äcklig" för att hon mot sin vilja hade sex med pojkvännen? Det hänger inte ihop. Så dyker då siluetten upp och slänger ur sig närmast innehållslösa repliker om att hon är värdelös och inte har några vänner. Det vill säga ingenting nytt. Ingenting personligt. Och så tar hon livet av sig utan att göra det själv. Vad tusan? Jag har själv genomgått en depression på drygt ett och ett halvt år, och det var en helvetespärs som jag inte ser någonting av här. Jag kan inte för mitt liv förstå varför hon handlar som hon gör. På det hela taget förblir Lisa ett mysterium. Vi vet nästan ingenting om henne, och därför blir hon ointressant. Vad vill du egentligen säga med filmen? Vad vill du berätta? /Jakob 0 Citera
MooDHooDs Postad 23 februari 2010 Författare Postad 23 februari 2010 Vad fasen, hur mycket tid tror du att jag lade ned egentligen? ;) Och hur scennumreringen är placerad i förhållande till resten av texten spelar ingen större roll för läsbarheten, om du frågar mig. Och även om du får alla indrag, versaler etc. rätt, så är det mycket som inte är skrivet på manusvis. Läs några manus och lär dig av dem; det finns gott om dem. Menade mer att du hade tagit bort de ändringarna som var enligt faqen korrekta. Och även om du får alla indrag, versaler etc. rätt, så är det mycket som inte är skrivet på manusvis. Läs några manus och lär dig av dem; det finns gott om dem. Okey, bra tips. Har visserligen läst några men det skadar väl inte att läsa mer =) Depressionen, hur och varför? Vi ser Lisa sitta och böla på sängen, men det är också allt. Och varför, tja, tydligen har hon inga vänner (trots att hon sitter och äter middag med två av (o)vännerna?) Scenen utspelar sig i en skolmatsal. Hon har inte någon annanstans att sitta. Ska förtydliga att hon innan haft ett val om var hon ska sitta (välja det enkla valet och sätta sig tyst vid folk hon inte gillar, eller ta sig över ett hinder och sätta sig vid folk som gillar henne). Men som sagt ska nog förtydliga detta. Hur allt detta hänger ihop vet vi verkligen inget om. Hon skall föreställa utfryst men har en pojkvän? Varför vill hon inte ha sex med honom? Blir hon kallad "äcklig" för att hon mot sin vilja hade sex med pojkvännen? Ännu en grej jag kanske borde utveckla och förtydliga. Killen är inte hennes pojkvän. Mer eller mindre någon som bara är med henne för att ha sex. Hon blir ett obejekt, en docka. Hon blir äcklad av sig själv. För övrigt finns det ju massor med filmer där den utstötte har ett förhållande. Typ bang bang youre dead, spiderman och a walk to the remember Jag har själv genomgått en depression på drygt ett och ett halvt år, och det var en helvetespärs som jag inte ser någonting av här. Jag kan inte för mitt liv förstå varför hon handlar som hon gör. På det hela taget förblir Lisa ett mysterium. Vi vet nästan ingenting om henne, och därför blir hon ointressant. Vi har nog olika tankar om vad en depression är. Jag tror vi har olika nivåer vad som kan göra oss ledsna. Om det är många saker som har gjort oss ledsna eller en speciell punkt. Typ en person kanske ser det som att mista sitt jobb som en jätteförlust medan en annan ser det som en möjlighet. Samtidigt har jag också haft en mindre depression som var pågrund av små skitsaker, (vad jag tycker i efterhand, men de gjorde lika ont för det). Min historia grundar sig också endel från de människor jag har haft omkring mig. Jag har och har haft starka relationer med människor vars liv har varit som ett brinnande helvete. Så jag har research i min berättelse. Detta är min version av en depression, men jag kanske inte har lyckats få den lika tydlig i manuset som jag har den i mitt huvud, if you know what i mean? Blir väldigt tacksam för kritik, får mig att fundera extra. Och så ser jag var det har blivit missförstånd eller där jag misslyckats helt. Vad vill du egentligen säga med filmen? Vad vill du berätta? /Jakob Borrar man in sig i sig själv och inte ser omvärlden. Inte vågar göra val, då går det dåligt. För att göra det kort. 0 Citera
jbergman Postad 23 februari 2010 Postad 23 februari 2010 Ska förtydliga att hon innan haft ett val om var hon ska sitta (välja det enkla valet och sätta sig tyst vid folk hon inte gillar, eller ta sig över ett hinder och sätta sig vid folk som gillar henne). Huh? Varför är det lättare för henne att umgås med folk som inte gillar henne än tvärtom? Jag antar att det finns en tanke bakom, och det låter som en intressant situation som är värd att utforska, men inget av det finns i manuset. Fan, låt hela filmen handla om den situationen! För övrigt finns det ju massor med filmer där den utstötte har ett förhållande. Typ bang bang youre dead, spiderman och a walk to the remember Självklart går det att vara utstött med ett förhållande, men det är inte det som är grejen. Grejen är att vi i det aktuella fallet träffar en figur i några minuter, och då blir man bara förvirrad om delarna inte går ihop. Samtidigt har jag också haft en mindre depression som var pågrund av små skitsaker, (vad jag tycker i efterhand, men de gjorde lika ont för det). Ja, det där är ju universellt. En depression är i mångt och mycket att se skitsaker som gigantiska problem. Det var därför jag inte bara talade om "varför" utan även om "hur". När man är deprimerad fattar man en massa dåliga beslut som bara leder till att man blir mer deprimerad, men i manuset ser vi inget av den deprimerade Lisa förutom att hon sitter och gråter. Min historia grundar sig också endel från de människor jag har haft omkring mig. Jag har och har haft starka relationer med människor vars liv har varit som ett brinnande helvete. Så jag har research i min berättelse. Det låter bra, men då borde du kunna undvika klyschorna och hitta ett eget sätt att berätta historien på. Jag menar, just nu är det väldigt mycket bullenfilm av det. "Hej Bullen, ingen pratar med mig i matsalen eller i korridoren, så nu tänker jag ta livet av mig." Borrar man in sig i sig själv och inte ser omvärlden. Inte vågar göra val, då går det dåligt. Ja du, om bara något av det där faktiskt fanns i manuset... /Jakob 0 Citera
Shelly Postad 24 februari 2010 Postad 24 februari 2010 Läste version 12 grovmanus och det känns fortfarande lite teater som att skriva vilka som är/ska vara med i scenen behöver man ju inte göra. Vet inte om just manus är det du vill, kanske vill du regissera? Men om det är manus du vill skriva så rekommenderar jag att regelbundet läsa manus, man lär sig massor av det. Fågelström postade en länk till ett svenskt manus och det är inte ofta man får tag på. För er som vill läsa svenska långfilmsmanus så finns här ett utdrag ur manuset till den guldbaggevinnande filmen "I taket lyser stjärnorna". http://www.sfi.se/sv/filmiskolan/Filmhandledningar/Filmhandledning/I-taket-lyser-stjarnorna/ Småsaker, är det viktigt om saker ligger höger eller vänster om henne? Då man får den här typen av info känns det mer som instruktioner och man kommer inte in i historian. Hade det påverkat historian negativt om det stod något i stil med, ”På sängen bredvid Lisa ligger en kudde och en mobiltelefon.”? Det verkar ganska vanligt att visa mobbade eller ensamma människor som tittar på mobilen men om de nu är så ensamma så vet dem ju att ingen kommer att ringa så den typen av bild för mig visar någon som nyligen blev lämnad. Om Lisa inte är med i Mikaela och Elins lilla gäng så kan de ha vänt ryggen mot Lisa så att vi ser att de inte tillhör samma grupp. Jag hängde inte med måste jag erkänna… Lisa sitter på sängen och sedan får jag en känsla av flashbacks och sedan tillbaka till Lisa på sängen. Elin och Mikaela känns som om de ursprungligen var Lisas kompisar men nu fryser ut henne och Lisa likt utstöt varg från flock håller sig i närheten. Det känns som om man inte fick reda på vad som egentligen hände, vi vet bara att Lisa är ledsen men inte varför. Ge oss en anledning till att tycka synd om Lisa så att vi gillar henne. Vad är det för smssignaler som vi hör, vem är det som får meddelande? Egg och inte ägg. 0 Citera
MooDHooDs Postad 24 februari 2010 Författare Postad 24 februari 2010 Huh? Varför är det lättare för henne att umgås med folk som inte gillar henne än tvärtom? Jag antar att det finns en tanke bakom, och det låter som en intressant situation som är värd att utforska, men inget av det finns i manuset. Fan, låt hela filmen handla om den situationen! Självklart går det att vara utstött med ett förhållande, men det är inte det som är grejen. Grejen är att vi i det aktuella fallet träffar en figur i några minuter, och då blir man bara förvirrad om delarna inte går ihop. /Jakob Okej, jag håller med dig. För mig som manusförfattare som tänkte kanske allt för utanför manuset gör det sense. Men för en publik kanske det bara blir rörigt om man hoppar från situation till situation. Jag skrev om manusets början ganska markant för att bättre binda ihop mina tre huvudstenar. 1) hon känner sig utanför 2) hon vågar inte göra det hon vill 3) hon blir lurad till sex, ett delvis resultat av de två övre punkterna Vad tycker ni om denna version? Blir det tydligare? Ja, det där är ju universellt. En depression är i mångt och mycket att se skitsaker som gigantiska problem. Det var därför jag inte bara talade om "varför" utan även om "hur". När man är deprimerad fattar man en massa dåliga beslut som bara leder till att man blir mer deprimerad, men i manuset ser vi inget av den deprimerade Lisa förutom att hon sitter och gråter. /Jakob Jag har nu lagt in rösterna med en mer bestämd dialog, inte bara massa glåpord. Det börjar med "varför gjorde du inte så", "du kunde sett möjligheten" ungefär, men ju mer fel lisa gör ju mer aggresiva blir rösterna (hennes tankar) och därför mynar ut i glåpord och till slut siluetten. Hoppas att siluettens dialog är mer drivande nu. Dock är jag väldigt osäker på dialogdelen fortfarande. =( (scen 6,7 är dock inte klar, men jag tror ni förstår vad som händer)Vlot, MooDHooDs (Version 19, grovmanus).rtf 0 Citera
MooDHooDs Postad 24 februari 2010 Författare Postad 24 februari 2010 Läste version 12 grovmanus och det känns fortfarande lite teater som att skriva vilka som är/ska vara med i scenen behöver man ju inte göra. Jag tycker själv det blir enklast att hålla ordning på karaktärerna om man redan i början vet vilka som deltar i scenen. Typ som att man i scenbeskrivningen vet exakt var handlingen utspelar sig utan att man behöver läsa igenom hela scenen. Så den tänker jag inte ta bort =) Men bra med åsikter! Vet inte om just manus är det du vill, kanske vill du regissera? Men om det är manus du vill skriva så rekommenderar jag att regelbundet läsa manus, man lär sig massor av det. Oja regissera är jag väldigt sugen på för närvarande. Hela mitt projektarbete är att från att inte kunnat något om film gå hela vägen till färdig film. Själva filmningen och efterproduktionen är det jag sett mest fram emot! Men jag vill ju självklart ha en handling som visar mina tankar om människan. Även om det är lite små tråkigt att sitta och skriva och skriva. Fågelström postade en länk till ett svenskt manus och det är inte ofta man får tag på. Yeah, läste den förut. Riktigt bra. Tack för tipsen ändå =D Småsaker, är det viktigt om saker ligger höger eller vänster om henne? Då man får den här typen av info känns det mer som instruktioner och man kommer inte in i historian. Hade det påverkat historian negativt om det stod något i stil med, ”På sängen bredvid Lisa ligger en kudde och en mobiltelefon.”? Nja är väl mest bara för att jag ska slippa sitta och fundera kring det vid tillverkningen av storyboard (som jag typ är klar med, fast får ju göra en hel del tillägg nu när jag ändrat manus visserligen!). Så nja för manus är det väl inte så viktigt, kan väl ta bort det nu. Det verkar ganska vanligt att visa mobbade eller ensamma människor som tittar på mobilen men om de nu är så ensamma så vet dem ju att ingen kommer att ringa så den typen av bild för mig visar någon som nyligen blev lämnad. Vad är det för smssignaler som vi hör, vem är det som får meddelande? Hon är inte mobbad utan snarare hennes egna tolkningar som gör att hon känner sig utanför. Kanske går att förtydliga SMS-signalerna är att några försöker få tag på lisa. De som till sist ringer på hennes dörr. Men som hon inte ser, för hon har en som sagt blindhet för detta. Men kanske går att förtydliga åh.. Jag hängde inte med måste jag erkänna… Lisa sitter på sängen och sedan får jag en känsla av flashbacks och sedan tillbaka till Lisa på sängen. Elin och Mikaela känns som om de ursprungligen var Lisas kompisar men nu fryser ut henne och Lisa likt utstöt varg från flock håller sig i närheten. Det känns som om man inte fick reda på vad som egentligen hände, vi vet bara att Lisa är ledsen men inte varför. Ge oss en anledning till att tycka synd om Lisa så att vi gillar henne. Jag hoppas att min senaste version har gjort att det inte blir lika hoppigt och flummigt. Utan istället mera begripligt 0 Citera
Hebron Postad 25 februari 2010 Postad 25 februari 2010 Är det synopsisen eller manuset du kritiserar? Ditt första inlägg får mig att tveka om vad du kritiserar Det är synopsisen/filmens upplägg jag kritiserar. 0 Citera
MooDHooDs Postad 1 mars 2010 Författare Postad 1 mars 2010 Här kommer en version som jag hoppas ser bra ut från formatets perspektivVlot, MooDHooDs (Version 22, grovmanus).doc 0 Citera
jbergman Postad 3 mars 2010 Postad 3 mars 2010 Här kommer en version som jag hoppas ser bra ut från formatets perspektiv Nej, formateringen lämnar fortfarande mycket att önska, men du åtgärdade ju några av de värsta felen, så jag läste igenom det i alla fall. Skall jag vara uppriktig så tror jag inte på grundidén i manuset. Jag skulle ha börjat med att stryka självmordet, siluetten och berättarrösten. Koncentrera historien till ett fåtal situationer och utveckla dem. Låt historien sluta med ett frågetecken istället för att hon dör. Och berättarrösten kommer du att hata när du sitter med klippningen, för det där går inte att få ihop. Jag tror att du har en del bra idéer, men tyvärr tror jag också att du är för fast i den historia du har tänkt dig. För att få fram dina idéer behöver historien ändras en hel del, och eftersom du redan är klar med bildmanus känns det inte som något som kommer att hända. /Jakob 0 Citera
MooDHooDs Postad 7 mars 2010 Författare Postad 7 mars 2010 Nej, formateringen lämnar fortfarande mycket att önska, men du åtgärdade ju några av de värsta felen, så jag läste igenom det i alla fall. Okej då, får jobba på formateringen till min nästa storfilm! (; Skall jag vara uppriktig så tror jag inte på grundidén i manuset. Jag skulle ha börjat med att stryka självmordet, siluetten och berättarrösten. Koncentrera historien till ett fåtal situationer och utveckla dem. Låt historien sluta med ett frågetecken istället för att hon dör. Och berättarrösten kommer du att hata när du sitter med klippningen, för det där går inte att få ihop. Jag tror att du har en del bra idéer, men tyvärr tror jag också att du är för fast i den historia du har tänkt dig. För att få fram dina idéer behöver historien ändras en hel del, och eftersom du redan är klar med bildmanus känns det inte som något som kommer att hända. /Jakob Det är sant det du säger och jag har varit inne på några av de punkter du nämner. Men tyvärr finns inte tid till att sitta ner med manuset i flertalet timmar och klura på hur handlingen ska göras för att bli ännu mer trovärdig/få fram mitt budskap. Jag ska spela in helgen som kommer är det tänkt. Tackar för er hjälp då den har gjort att jag fått klura ut ett bättre manus än det första utkastet. Får se om jag vågar lägga upp slutresultatet här sen :P 0 Citera
ls92 Postad 26 mars 2010 Postad 26 mars 2010 jädrar vad rörigt de blev i huvet. Ta till dig alla tips som du får, du kommer att bli bättre i såna fall. Men annars så är ju den sista versionen ljusår bättre än den första, och det är väl tur. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.