no_weight Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Hej. Nu har jag läst på det här forumet från och till ända sen 2005, utan att skriva något nångång. Jag har de senaste veckorna haft filmskaparsug som aldrig förr, och har tänkt ut lite idéer som jag vill genomföra till sommaren. En del av idéerna innefattar scener som jag tänkt göra som stopmotion-animationer, vilket jag aldrig direkt sysslat med tidigare. Fram till sommaren och det stora slutgiltiga projektet som jag bestämt mig för att göra har jag därför tänkt öva och testa på att göra animationer, så att det blir så bra som möjligt när det väl gäller. Idag har jag gjort mitt första test. Tog en eftermiddag/kväll/natt. Jag tänkte lägga upp det här så ni kan kika på det och säga vad ni tycker. Det är främst själva teknikerna för flytta-fota-flytta som jag vill bli bra på. Ljussättning osv och story or whatsoever finns inte en tanke på i den här testvideon. Jag bara gjorde det första jag kom att tänka på, för att öva in tekniken. Men lite bra blev det allt tyckte jag. Det osar östeuropeiskt gammal barnprogram lång väg, och det är ju även såklart därifrån jag hämtat all inspiration :P 59 sek 38 mb Hämta här: http://johanlackstrom.se/stopmotion.wmv EDIT: Now on Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=janO85NuB6U Vad tror ni? 0 Citera
no_weight Postad 20 februari 2010 Författare Postad 20 februari 2010 Jajaja :) Now on Youtube! http://www.youtube.com/watch?v=janO85NuB6U . 0 Citera
bassbucket Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 som test helt okej. men öva mer på helheten. nu var det ju nästan bara huvudet som ändrades och inga direkt andra händelser. Inte för att jag håller på med sånt själv, men det var vad jag kunde komma på 0 Citera
cutecats Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 ja det såg riktigt bra ut för att va test tycker jag :) gissar på att du har många mer idéer på hur man kan gå vidare nu men jag tycker att jag ofta ser sånt här som ändå ser ganska tråkigt ut, en sak som jag har märkt som alltid piffar upp stoppmotion är att våga flytta kameran, ofta har folk den helt stilla på ett stativ och är rädda att den ska rubbas varje gång man trycker på rec knappen men våga göra kamerarörelser så blir det lätt mer intressant :) lek med 3d! 0 Citera
no_weight Postad 20 februari 2010 Författare Postad 20 februari 2010 ja det såg riktigt bra ut för att va test tycker jag :) gissar på att du har många mer idéer på hur man kan gå vidare nu men jag tycker att jag ofta ser sånt här som ändå ser ganska tråkigt ut, en sak som jag har märkt som alltid piffar upp stoppmotion är att våga flytta kameran, ofta har folk den helt stilla på ett stativ och är rädda att den ska rubbas varje gång man trycker på rec knappen men våga göra kamerarörelser så blir det lätt mer intressant :) lek med 3d! Ja jag har sjukt många idéer, och kan knappt sova om nätterna på grund av det :) Jag har absolut tänkt på att ha rörlig kamera, och det kommer jag testa mycket snart också... Har testat lite andra blandade smågrejer nu som blir bra (men kanske inte värda att lägga upp här), men jag tänkte kanske göra någon mer seriös och genomtänkt liten kortfilm som nästa test. Tack för synpunkterna :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.