Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är något så ovanligt som nybörjare vad gäller hela "Forum världen", so bare with me..

Jag chansar och slänger ut en fråga här och hoppas på svar. Jag har problem med AVI-filer

Jag sitter av olika anledningar fortfarande på ett gammalt OSX Tiger(10.4.11)G5, 2 GHzDual

Så fort jag försöker öppna eller ens markera en AVI-film så lägger "Finder" ner och startar om?.. Detsamma gäller om jag försöker importera en AVI i FinalCutPro..

Mao det verkar som att Quicktime "kraschar" när jag försöker spela en AVI.

Finns det någon som känner igen detta och möjligtvis vet vad det beror på?

Tacksam för svar

Matte

Postad

Jag kan inte ens se vilken Codec det är för att så fort jag ens "markerar" filen så startar Finder om, men det förefaller både vara AVI-er jag laddar ner från Internet, filer jag laddat in från systemkamera mm...

Ändring..Jag lyckades få MPG Streamclip att öppna flien genom att blixtsnabbt ta tag och kasta in den i visningsfönstret innan Finder hinner starta om. Infon på just den här filen ser ut : Motion JPEG OpenDML, 320 × 240, 15 fps, 2.52 Mbps

Eftersom MPG StreamClip kan spela filen men varken QT eller FinalCut gör att det känns som ett QT problem eftersom FC bygger på QT.. Frågan är bara vad man kan göra åt det. Jag försökte Batchkonvertera alla mina AVI-er i Compressor, men även

DET stänger ner så fort jag slänger in filerna...suck!..

M

Postad

Jo, teoretiskt, men eftersom det är uppemot 100 filer och MPG Stremclip inte Batchkonverterar så...ja du förstår. Plus att det är lite obehagligt att hela systemet lägger ner så fort man markerar en AVI.. Hursomhelst, tack för visat intresse!!

M

Postad

Jag förstår problemet, men nu vet jag inte om det skiljer sig på Mac men på PC kan MPEG-streamclip batchkonvertera (det finns iaf en sån funktion - batchlist) har inte testat själv men det lär nog vara någon här på forumet som gjort.

I övrigt så är det givetvis ett irriterande problem om det lägger ner vid hantering av vissa filer. Det problemet bör ju lösas oavsett. AVI är väl sen inte ett Mac-format kanske. Men kodeken MJPEG bör ju fungera smärtfritt kan jag tycka.

Installera om quicktime till senaste kanske. Jag iofs själv en OSX 10.4 och min nikon D3s ger ju en AVI med MJPEG så jag borde kunna kolla själv.. jag får återkomma om jag hinner med det idag, eller senare.

Postad

Du har ju fan rätt!! Me beeing slarvig när jag kollade igenom MPG-Streamclip!

Det har löst det mest akuta problemet. TAck som fan!!

Får försöka, som du säger ominstallera QT. Min gamla bärbara Mac har inga problem att spela AVI-filer så det borde va nåt som é korrupt i själva systemet el i QT...

Som sagt. tAck så länge!!

M

Postad
Du har ju fan rätt!! Me beeing slarvig när jag kollade igenom MPG-Streamclip!

Det har löst det mest akuta problemet. TAck som fan!!

Får försöka, som du säger ominstallera QT. Min gamla bärbara Mac har inga problem att spela AVI-filer så det borde va nåt som é korrupt i själva systemet el i QT...

Som sagt. tAck så länge!!

M

MPEG streamclip har batch konvertering som funkar utmärkt. I menyn Under LIST –> Batch List.

Se till att du ahar den senaste versionen av perian.org så har du de flesta bra codec till qt och därmed FCP.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...