Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Har en Legria HF200. Filmar just nu allting i 25P eftersom annars blir det ränder i filmen när man spelar upp på en datorskärm? Eller har jag fel?

När ska man filma i 25p och när ska man filma i 50i?

Tacksam för alla råd och tips!

• 4 veckor senare...
Postad

Fördelarna med progressive är ju tydliga om man jämför rakt över, tex 25p med 25i, men jag tycker frågan kvarstår: vad ska man välja av alternativen 25p och 50i?

Postad

Roligt! Jag har också precis skaffat en likadan. Jag filmar i 50i, vet inte riktigt varför och jag har inte märkt problem med ränder på dataskärmen. Inga problem med redigeringen i Premiere Pro CS4 eller renderingen heller. Datorn är en laptop med 4gb ram.

Men jag förstår inte heller varför man ska välja det ena eller det andra, jag märker ingen skillnad i vare sig uppspelning, redigering eller rendering...

Postad

Förenklat kan man säga; Filmar du utan en massa rörelser så ger 25p (25 helbilder / sekund) en mycket behaglig filmisk bild. Ska du filma sport osv. så år 50i (50 halvbilder / sekund) att föredra.

Hur just din kamera får fram 25p vet jag inte, det kan tänkas att den alltid filmar i 50i och bara smäller ihop två bilder för att skapa 25p. DET kan ge ganska varierande resultat. Men filmar den 25 "riktiga" helbilder så kan man nästan säga att första stycket jag skrev är en tumregel.

Lycka till

/Barnholdt

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...