Gå till innehåll

Hur upptäcker man falska Shure mikrofoner?


IronLion

Recommended Posts

Jag läste på ett forum att personal från mikrofontillverkaren Shure erkände att det finns tonvis med förfalskade mikrofoner typ Shure SM58 tillverkade i Kina ute på marknaden. Många mikrofoner hade skickats tillbaka till Shure för reparation. Jag har idag fått en SM58 och testat den men tycker inte att den är mycket bättre än en no name variant av samma typ. Hur ska jag kunna bevisa att just detta examplar kan vara en förfalskning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Reparation!? Hoho, hur fan lyckas man ha sönder en sån? Den enda trasiga SM-58 jag någonsin sett fick jag från skivbolaget jag jobbade på förut för att nåt arsel hade tagit det hela med "oförstörbar" bokstavligt (tydligen) & helt enkelt rivit av membranet fullständigt från kapseln!

Fösta frågan är hur du köpte den? Jag vet att Oktava, ett annat favoritmärke, har haft mycket problem med piratversioner av deras MK-012, men dom är väldigt lätta att känna igen då de har lite annorlunda logga, levereras med pissig plast-hållare, har mycket sämre kontaktdon mellan kapslarna & trafon, samt saknar den fina trä-lådan ett äkta par 012-or levereras i. Kanske nåt liknande mä SM58?

Har du köpt den på E-Bay så är risken enorm, men har du köpt den via affär i sverige så ska det inte vara några problem. Dom har välmärkta lådor, &, åtminstonde mina SM57-or, hade fina Shure-klistermärken med i lådan jag betvivlar man får ifrån China :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag konstaterat att det är en förfalskning genom att söka på "how to spot counterfeit Shure SM58" med Google. Just nu säljer en person sådana förfalskningar på Tradera. Genom sökhistoriken på Tradera kunde jag se att det såldes väldigt många exemplar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Misstänkte det...

Riktiga Shure SM58/57 är bland dom bästa mickar jag jobbat med till sina områden. Okey, alla gillar inte exempelvis 57:an, men oavsett vad man tycker om deras karaktär så har alla Shures SM-mickar fantastiska egenskaper & renhet i ljudet. Har själv en kopia tillverkad av Pulse liggande i studion (mina riktiga Shure-mickar brukar mobba den), faktiskt den första mick jag köpte, & använder den fortfarande till vissa trasiga ljud, men som röstmick är den knappt ens medioker. Har märkt detsamma gäller för de flesta kopiorna; luddigt ljud & odefinierbar diskant.

Trist :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag konstaterat att det är en förfalskning genom att söka på "how to spot counterfeit Shure SM58" med Google. Just nu säljer en person sådana förfalskningar på Tradera. Genom sökhistoriken på Tradera kunde jag se att det såldes väldigt många exemplar.

 

Lägg gärna upp en länk så du kan avskräck andra att köpa från den snubben.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Personen som säljer dessa falska Shure mikrofoner är försiktigt och sätter inte ut namnet Shure i auktionens rubrik på http://www.tradera.com/Studio-Scenutrustning-c3_2111. Rubriken kan lyda t.ex mic , slad . Tillhörande bild visar en Shure SM58 mikrofon med kartong, sladd, hållare och väska. Det enklaste sättet att testa om mikrofonen är äkta är att med handen göra handrörelser när man håller i den. En äkta SM58 har en suspenser som dämpar handrörelser så att de inte kommer med i ljudupptagningen. Skruva man isär SM58 så borde ledningen till kapsulen vara gul-grön. Röd-svart tyder på en falsk SM58. Initialer från personen som tillverkade mikrofonen ska sitta inne på membranhållarens top. En äkta SM58 har en mindre ring på 4mm runt grillen. De falska har 5-6mm. Trycket på Shure märket är mindre skarp/markant och sämre på falska mikrofoner. Skumgummiet inuti ska vara mörkgrå inte svart. Tillhörande väska tillverkas i Kina och ska ha märket "Made in China" under blixtlåset. Förfalskningar är utan detta märke. Tillhörande garantikort finns också med hos falska mikrofoner. Falska mikrofoner görs av olika företag i Asien och förekommer i olika utföranden. Det finns fler detaljer att titta på. Se på nätet. Shure vill inte avslöja exakta detaljer för då hjälper den informationen förfalskarna att göra bättre kopior. Enklaste sättet att testa borde vara handtestet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...