Gå till innehåll

Många filmer på DVD


Haggan

Recommended Posts

Jag har en del filmer som jag skulle vilja bränna på dvd så att jag sedan kan spela upp den på min dvdspelare. Den sammanlagda längden på filmerna är ungefär 10 timmar med dom är hårt komprimerade och tar inte mer än 4 gb. Nu kan jag inte så mycket om dvd bränning men rent logiskt bör det fungera, tycker jag iaf. Men... jag kan inte importera filmerna till adobe encore dvd då upplösningen inte stämmer och när jag importerar det till premiere så säger programet att det kommer att ta 20 gb... Finns det någon lösning???

Länk till kommentar
Share on other sites

Det krävs att filmerna är komprimerade på ett visst sätt och med en viss upplösning för att de ska funka i din DVD-spelare. Först när du vet vad din DVD-spelare kan hantera så vet du vad som funkar.

Vissa spelare klarar av DivX t.ex. vilket gör att det går att klämma in betydligt mer film än om du kör DVD Video som inte alls komprimerar lika hårt och har vissa krav på upplösning o.s.v.

Adobe Encore kommer att vilja göra DVD Video, och kräver därför att de filmer du har passar för detta ändamål (även om den kan transcoda mellan olika komprimeringar/filformat). Premiere Pro kan koda om filmerna till andra format, men du måste fortfarande veta vad spelaren klarar.

Om du sedan ska bränna en DVD med DivX (t.ex.) så bränner du (oftast) en vanlig data DVD med filerna på, ungefär som om du bränner en CD med MP3or eller så.

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...