Octavianus Postad 4 februari 2010 Postad 4 februari 2010 Det är så att jag filmar med en brevis35 utan flip. Hur gör jag för att få det rätt vänt i datorn? Jag använder FCP6. Kan man flippa det medan man capturar, så man slipper rendera om det sen, om så hur? Om inte, hur renderar jag om för att få det rättvänt? 0 Citera
Octavianus Postad 4 februari 2010 Författare Postad 4 februari 2010 eller ja, vända bilden rätt efter capture är ju inte så svårt, bara rotera och sen rendera skiten. Men som sagt kan man captura bilden spegelvänd? 0 Citera
StenR Postad 4 februari 2010 Postad 4 februari 2010 Jag tror att du kan vända bilden rätt vid capture med NeoScene, inte gratis men inte dyr. 0 Citera
Octavianus Postad 10 februari 2010 Författare Postad 10 februari 2010 så det är inget som går att göra direkt i FCP? 0 Citera
beta75 Postad 10 februari 2010 Postad 10 februari 2010 Nä, fcp fångar videoströmmen som den är. Däremot kan man vända klippen innan man läger den i timeline. Dubbelklicka på ett klipp och i previewfönstret välj motionfliken och rotera 180 grader. När du sen lägger klippen i timeline slipper du rendera dem. Kolla om det funkar för det var ett tag sedan som jag gjorde det. :h /KN 0 Citera
Octavianus Postad 10 februari 2010 Författare Postad 10 februari 2010 man kan rotera dem innan man lägger in dem i timelinen, men man måste ändå rendera dem. Om det nu inte är så att jag missat ngn inställning. Finns det ngt sätt man kan rotera alla klipp man har på samma gång, för just nu måste jag dubbelklicka på varje och lägga till min motionfavorit, som roterar. Kan jag på ngt sätt fixa det på alla samtidigt, blir ju lite drygt när man måste göra det på en jädra massa. 0 Citera
beta75 Postad 10 februari 2010 Postad 10 februari 2010 Jag vet, det är drygt. Ligger de i timeline så kan du rotera ett klipp. markera det klippet och kopiera. Markera alla de andra klppen och högerklicka på dem och välj paste attributes, där väljer du t.ex. motion, eller om du vill, olika filter. För att slippa rendering kan du ändra RT i timeline (övre högra hörnet), ställ ner upplösning lite. Prova unlimited / Safe RT osv. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.