Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena tänkte skaffa en kamera, funderar på denna Avant VF-HD15 för 2000 kr. Är det något att hänga i julgranen vill säga? mitt problem är att jag inte riktigt vet vad jag ska kolla efter, liksom är denna kamera bra att filma snabba rörelser med osv. Står att kameran ska ha full HD också... Hm vet inte riktigt, den ligger i alla fall inom min budget. Några tips kanske? eller om någon själv kanske sitter med en? :)

http://www.netonnet.se/art/foto/videokamera/videokamera-minneskort/videokamera-hd/Avant-VF-HD15%28135591,4567%29#tabs

Postad
Tror de flesta bestämt skulle säga nej.

Men alltså, vad ska du ha kameran till? Filma familjen på semester och julafton?

Alltså det jag vill är att göra film, spelfilm, familjefilm osv alltså jag vill inte ha någon dyr och stor kamera, men en rätt bra. För om jag vill ut och göra en film t.ex. så ska jag kunna göra det, men jag ska också om det skulle behövas kunna gå ut och filma familjen osv. Utan att behöva bära på en super stor kamera runt 6000 liksom, vilket också är utanför min budget.

Men därför frågar jag folk här som verkligen vet om kameror osv, vad ska man kolla efter? vad är kamerans nackdelar jämfört med andra. Jag har ingen aning om dessa grejer då jag är rätt ny inom göra film osv.

Postad

Först så ska jag komma med en klyscha. Det spelar ingen roll vad du filmer med utan et handlar om vad du berättar. Så du kan utan tveka använda den kameran till att göra spelfilm och den är säkert duglig till semesterfilm.

Men hade jag letat efter en liten handycam-liknande kamera så hade jag nog ändå tänkt bort Netonnets budgetmärken och gett mig på panasonic/sony etc ändå. De borde ju även i det billigaste segmentet hålla en högre kvalitet.

Ska du filma dokumentära spelfilmer med utseende av Farväl Falkenberg eller Dogma så fungerar den säkert, även om jag tippar på att du får ta upp ljudet separat - den lär inte ha några ljudingångar, eller?

Men om du vill göra film som ser ut som en Michael Bay rulle så kommer du omöjligen kunna kräma ut det ur den.

Men kan inget om kameror. Men kan säga att ingen som gör spelfilm på den här sidan använder en semesterkamera till det. Eller 99,9% gör det inte i alla fall.

• 2 veckor senare...
Postad

Tänk på att du behöver en dator som klarar av att redigera HD-materialet. Det är oftast mer krävande än man tror.

Den kameran duger säkerligen utmärkt för din del. Fint pris också. Vi lever i en tid då alla kan skaffa en videokamera som levererar Hollywood-kvalitét. Med det sagt gör varken "35mm adaptrar" eller 1080p din film bra. Snarare, eftersom alla har tekniken till förfogande, återgår vi till filmskapandets grundpelare. Det blir lättare att skilja agnarna från vetet, kort sagt.

Köper du en kamera för 2000 istället för 6000 så har du 4000 i budget till din film. Vad anser du göra störst skillnad; en filmbudget eller några extra pixlar...? :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...