Jump to content

Har soundbooth medföljande låtar

monnexs

Recommended Posts

Har kommit så pass långt nu i mitt filmskapande så jag måste ha ett proffsprogram. Tror det blir Adobe Premium productions (eller vad det heter) när cashen kommer. Har sett att detta paket har ett program som heter soundbooth. Vet ni om detta program har medföljande låtar, mycket ljudeffekter osv som är royaltiesfria dvs. Går det kanske även ladda ner mer ljud till programmet. Eller finns de saker jag efterfrågar redan gott och väl i Premiere CS4?

En annan fråga, är det likvärdigt soundtrack pro eller sämre/bättre.

Vad som följer med beror nog lite på vilken version du köper. Men i CS4 följer det med 1 låt, men du kan sedan hämta flera på Adobe. Om du har användning för de låtarna beror också lite på vad du ska göra för filmer. Ska du göra långfilm t.ex. så passar inte de låtarna riktigt, dom är lite för "tama".

Men hmm jag vet inte om jag vill kalla Adobes produkter för proffsprogram och just Soundbooth är nog mer tänkt att användas för att redigera/mixa/förbättra det ljud som du spelat in tillsammans med filmerna.

Men jag använder elements idag, något som jag ser som amatörprogram. Det är ett helvete det här med ljudläggning och musik. Svårt att hitta bra grejer. Men kanske finns det något renodlat ljudprogram som motsvarar min efterfrågan bättre.

Du frågade om Final Cut Pro i en annan tråd så om du har en Mac så skulle jag rekommendera en till på Logic Express.

/KN

Jag har hört bra rykten om soundbooth men inte använt det själv. Däremot så brukar det inte följa med ljudeffekter eller samples i dessa typer av ljudredigeringsprogram. Ljudeffekter får man leta upp själv i olika arkiv på nätet, vissa är gratis som du får använda hur du vill, vissa är gratis men du måste uppge upphovsman, de allra flesta kostar pengar.

När det gäller musik så är det enklaste att kolla om någon vill göra musiken åt dig :) Eller så skaffar du ett separat program för detta och lär dig det med, tex reason.

Ok, men glöm inte att dubbelkolla mot "de som ska göra delar av ljudet" vad dom vill ha av dig, ofta vill man som ljudläggare inte ha något halvt om halvt gjord "ljudläggning" från klippningen som man sen ska försöka "fortsätta på". Det går inte. Man vill oftast börja om från scratch. Du får absolut lägga mindre effekter och musik som hjälp i klippningen, och då kan det ju vara bra att ha en liten bank med klassiska småljud och musiksnuttar. Men oftast har man dessa separat och de är inte inbakade i något speciellt program, utan man importerar dom i det programmet man jobbar i.