Jump to content

Alternativ breakout-box för Avid MC

Rodge

Recommended Posts

Någon som vet om det finns några andra (billigare) breakout-boxar än Avid Mojo DX som fungerar med Avid Media Composer ?

Har hört att det finns bra boxar från Black Magic Design och MOTU som fungerar ihop med

Premiere och Final Cut Pro... men frågan är om de fungerar ihop med Avid Media Composer.

Tacksam för tips,

Rodge

As far as I know: NOPE.

Avid har av (halvt förklarliga skäl) valt att spärra programmet för tredjepartstillverkare. Dels ekonomiska (dom är hårdvarutillverkare också) och dels för att dom då har full kontroll på allt vilket givetvis är en fördel.

//Max

Det beror väl på det Max_H?

Via din kamera ansluten med FireWire (IEEE1394) kan du ju skicka ut videosignal till t.ex. en monitor lika väl som ta emot en analog signal från en videobandare av valfritt format med kameran som signalbehandlare (BOB). Canopus t.ex. har ju några "burkar" som skall fungera ihop med t.ex. Avid, enligt reklamen i alla fall.

Här är ett exempel på "reklamen"; http://www.lrtv.se/canopus-p-257.html eller http://www.grassvalley.com/products/advc110.

Står visserligen AvidXpress DV men min kamera fungerade ju ihop med AvidXpress DV och gör det nu med MC.

Sen är ju frågan vad det är för videosignaler (S-VIDEO, composit eller component) som skall skickas in och ut.

Någon som har ett fungerande alternativ till Avid Mojo DX får gärna tala vad det är!

En sanning med modifikation: Canopus boxar utnyttjar DV-signalen som Avid skickar ut via firewire men kan (så vitt jag vet) inte komma åt en 8/10 bitars okomprimerad källa. Helt enkelt eftersom Canopus (och övriga tillverkare) inte "kommer åt den" via Avids SDK.

Vill du köra en mindre komprimerad bild än DV är du (återigen så vitt jag vet) hänvisad till Avids egna boxar, som ju för övrigt är mer än bara konverteringslådor.

Men jag har inte aktivt jobbat med Avid på ett par år så mina kunskaper är ett par år gamla...

//Max

Behöver du det för utläggning till mastrar så vet jag ingenting som fungerar, och som tidigare poster säger så är Avid väldigt låsta till sina egna prylar. Mojo DX är väl billigaste HD-alternativet och sist jag kostade var det väl $7000 för den.

Om det bara är för monitorsyfte kan man däremot använda ett extra grafikkort och Full Screen Playbackfunktionen som finns inbyggd i Aviden. Har själv en 24" 1920x1080-monitor på väg hem för det syftet.