tomasz1985 Postad 1 december 2004 Postad 1 december 2004 Vad är det för något som gör många filmskolor utomlands så bra och vad är det man i Sverige inte lyckas med? Baserar mina frågor på vad jag hört vill jag påpeka så om jag har fel, bits inte =) 0 Citera
prinsviktor Postad 7 februari 2005 Postad 7 februari 2005 Lite gammalt inlägg men DI i Stockholm är tveklöst en av världens bästa filmskolor. 0 Citera
jonkanon Postad 7 februari 2005 Postad 7 februari 2005 Sverige är konstnärligt och pretentiöst. Utomlands har ett större produkttänk. Utomlands finns mer pengar och mer kompetens, men det finns jobbiga fackförbund och den kreativa kontrollen brukar vara obefintlig. Personligen bedömer jag den svenska marknaden som för liten för att göra riktigt intressanta saker. Publikunderlag och så, vi är inte så många i Sverige trots allt. Vad jag anser mest intressant för mig är den eropeiska marknaden totalt, och hitta ett sätt som skapar bra film för en större marknad. Men att då göra bra film utan nationalprestige inblandat, för annars blir det lätt europudding. Så jag skulle nog rekommendera att gå utomlands, t.ex england (london international film school) eller danmark. Det kostar, men har man råd så... Tror dessutom att en bra utbildning utomlands erbjuder ett mycket bättre kontaktnät för framtiden, så är man duktig så är nog möjligheterna större. /jon 0 Citera
prinsviktor Postad 7 februari 2005 Postad 7 februari 2005 Alltså det beror på vad man menar med "bra". Pratar man kompetens så är DI i Stockholm en av de främsta i världen. Det finns väldigt få filmskolor som kan konkurrera med antalet priser som tilldelats elever och examensfilmer från DI, allt ifrån svenska Guldbaggar till festivalpriser till ja till och med Oscarnomineringar. Jag tror inte att man skall koppla ihop konstnärligt med pretantiöst. Sen så är det ju en annan sak att det inte finns några pengar i den svenska filmbranschen.. Men det är ju också en ekonomisk fråga. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.