Gå till innehåll

Filmskolor, Sverige VS Utomlands


tomasz1985

Recommended Posts

  • 2 månader senare...

Sverige är konstnärligt och pretentiöst. Utomlands har ett större produkttänk.

 

Utomlands finns mer pengar och mer kompetens, men det finns jobbiga fackförbund och den kreativa kontrollen brukar vara obefintlig.

 

Personligen bedömer jag den svenska marknaden som för liten för att göra riktigt intressanta saker. Publikunderlag och så, vi är inte så många i Sverige trots allt.

 

Vad jag anser mest intressant för mig är den eropeiska marknaden totalt, och hitta ett sätt som skapar bra film för en större marknad. Men att då göra bra film utan nationalprestige inblandat, för annars blir det lätt europudding.

 

Så jag skulle nog rekommendera att gå utomlands, t.ex england (london international film school) eller danmark. Det kostar, men har man råd så...

 

Tror dessutom att en bra utbildning utomlands erbjuder ett mycket bättre kontaktnät för framtiden, så är man duktig så är nog möjligheterna större.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså det beror på vad man menar med "bra". Pratar man kompetens så är DI i Stockholm en av de främsta i världen. Det finns väldigt få filmskolor som kan konkurrera med antalet priser som tilldelats elever och examensfilmer från DI, allt ifrån svenska Guldbaggar till festivalpriser till ja till och med Oscarnomineringar.

 

Jag tror inte att man skall koppla ihop konstnärligt med pretantiöst.

 

Sen så är det ju en annan sak att det inte finns några pengar i den svenska filmbranschen.. Men det är ju också en ekonomisk fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...