Subwar Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Kanske dagens mest korkade fråga, men jag har aldrig använt en ljusmätare, hur går man till väga, vad får jag för information och vad/hur gör/använder jag mig av informationen jag får från den? Kaffebrus har en billig, är det en ok instegsmodell? http://kaffebrus.com/sixtomat-ljusmatare-395.html 0 Citera
beta75 Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Det är enkelt. Då får två värden baserat på vald känslighet (iso). En slutartid och en bländare. Ofta väljer du även slutartiden t.ex. 1/50s och du får då en lämplig bländare att använda. Problemet med videokameror är att de inte har känslighet markerad i iso så man får prova sig fram vad kameran har. Proceduren är omvänd. Filma mot en jämt ljus-satt vit vägg med kameran på 0dB gain och välj slutartid till 1/50s. Notera vad videokameran väljer för bländare. I detta exemplet säger vi bl 5.6. Ställ in 1/50s på ljusmätaren och börja på iso 100 och mät mot väggen. Om ljusmätaren visar bl 8 (t.ex) så justerar du ner känsligheten tills mätaren visar bl 5.6 vid 1/50s. Det iso du slutar på när det stämmer mot kamerans värde är din kameras känslighet vid 0dB gain. Hoppas det klarnade lite. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 när man kör med video, och kan se resultatet osv på en gång. Finns det ens någon vettig användning av en ljusmätare? Är det inte bara att gå på vad som ser snyggt ut. Kanske svårt på en liten 2" skärm, men har man en 7" eller större bör man ju se tillräckligt bra vad som funkar. 0 Citera
beta75 Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 när man kör med video, och kan se resultatet osv på en gång. Finns det ens någon vettig användning av en ljusmätare? Är det inte bara att gå på vad som ser snyggt ut. Kanske svårt på en liten 2" skärm, men har man en 7" eller större bör man ju se tillräckligt bra vad som funkar. Det kan vara ett väldigt bra redskap när man ljussätter en scen. När man förstår hur det funkar så kan man med lätthet röra sig hunt i en scen och göra mätningar och på så sätt få en visuell bild i huvudet hur det ser ut. Väldigt bra när man ljussätter t.ex. greenscreen. Man kan lätt e hur jämt ljuset är över duken. Men det är sant att kamerans display ger bra info om ljuset. Framför allt om man använder live histogram. /KN 0 Citera
Subwar Postad 26 december 2009 Författare Postad 26 december 2009 Framför allt om man använder live histogram. /KN Tack för svaret. Men hur läser man histogrammet korrekt, sett att det finns på OnLocation t.ex? 0 Citera
beta75 Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Tack för svaret. Men hur läser man histogrammet korrekt, sett att det finns på OnLocation t.ex? Här och här kan du läsa om histogram hur de fungerar. Ovärdeligt om man vill ha bra material att jobba med i post. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.