Jolly Fresh Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Tja, jag håller på med ett manus och jag undrar om ett synopsis är viktigt? 0 Quote
Insaniac Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Hej Jolly. Ett synopsis är väldigt viktigt. När jag var ung gjorde jag aldrig synopsisar. Jag skrev en 500 sidors roman när jag var elva utan att ha skrivit synopsis så visst funkar det, men det är lättare om du har en synopsis färdig. Se det såhär: När du skriver en synopsis så lägger du in riktlinjer på din GPS i din bil så att när du sen kör från Malmö till Umeå så kan du se vilka vägar du ska ta så att du inte kör vilse. Jag själv avskyr dock synopsisar för att när jag väl gjort färdig en synopsis brukar jag bli dödstrött på idén jag jobbar på och börjar på en ny istället. 0 Quote
Hebron Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Hallå där. Jag tycker det kan vara skönt att ha gjort en synopsis för då brukar jag få en känsla om hur min idé blir som film. Det är förstås personligt hur man gör men eftersom du redan börjat med manuset och funderar om det behövs så kanske du klarar dig utan det. Men om någon skulle vilja läsa lite kort om vad din film handlar om kan det vara bra med ett synopsis som de kan få läsa. Till exempel så hade vi med ett barn på en liten filminspelning vi hade nyss och då ville föräldrarna först veta lite vad det för projekt. Då skickade vi iväg vår synopsis och de tyckte om idén och barnet fick vara med. 0 Quote
Jolly Fresh Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 Man tackar! Börjar med den direkt.. 0 Quote
Insaniac Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Hallå där. Jag tycker det kan vara skönt att ha gjort en synopsis för då brukar jag få en känsla om hur min idé blir som film. Det är förstås personligt hur man gör men eftersom du redan börjat med manuset och funderar om det behövs så kanske du klarar dig utan det. Men om någon skulle vilja läsa lite kort om vad din film handlar om kan det vara bra med ett synopsis som de kan få läsa. Till exempel så hade vi med ett barn på en liten filminspelning vi hade nyss och då ville föräldrarna först veta lite vad det för projekt. Då skickade vi iväg vår synopsis och de tyckte om idén och barnet fick vara med. Jag pratar självfallet ur en personlig åsikt. Hursomhelst så kan man väl säga denna reglen: I alla projekt som kräver fler än en hjärna så behövs ett synopsis för att folk ska förstå handlingen. Och som du menar på med barnet. Många skådisar vill gärna läsa/ höra synopsisen för att få veta vad de kanske skriver på att medverka i. 0 Quote
Recommended Posts