Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag haller pa med ett manus som kretsar kring tva olika tider, med samma karaktarer.

Just nu skiver jag alder pa karaktarerna och hur omgivningn ser ut vaje gang det skiftar, men det kans onodigt och forvirrande... Sarskilt efter ett par ganger Vet nagon hur man skriver faktiska tidshopp i manus. Kan man skriva det i scenrubriken, alltsa INT. HUS - DAG - TRE AR TIDIGARE?

Postad

Ja, det går bra att skriva i scenrubriken. Skriv ut det när tidsramen skiftar.

EXT. GLOBEN - DAG

En lång kö ringlar fram mot ingången. Kalle och Lisa ser spända ut.

INT. KALLES HUS - SOVRUM - DAG - [1991]

Kalle och Lisa hoppar runt till tonerna av SAD BUT TRUE med Metallica. De räcker ut tungorna och sträcker upp pek- och lillfingrarna.

INT. KALLES HUS - KÖK - DAG

Kalle och Lisa dricker Oboj och mumsar skinkmackor.

EXT. GLOBEN - DAG - [NU]

Kalle kramar Lisas hand.

/Jakob

Postad

Tack.

Men jag tanker sa har: Scenrubriken ar ju aldrig med i filmen, utan man ser det ju bara i manusform. Darfor kans det som om forfattaren ar skyldig att beratta de nya omstandigheterna i brodtexten, i alla fall i forsta backflashen? Jag vet inte?

Postad

Javisst, publiken måste ju förstå att det är ett tidshopp, och i det exempel jag skrev förutsatte jag att det hade hoppats i tiden tidigare, annars hade jag naturligtvis behövt beskriva hur Kalle och Lisa såg ut för 18 år sedan etc. Så precis som du säger måste man vara tydlig första gången man hoppar tillbaka. Att ange årtalet i scenrubriken är bara en kortform för att slippa beskriva det tidiga nittiotalets mode i scen efter scen.

/Jakob

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...