Gå till innehåll

tips och ideer


Lucio Fulci

Recommended Posts

Tjenare

Jag har kommit till ett slut där jag har upptäckt att mina ideer inte fungerar nå mer och jag behöver värkligen hjälp.

 

Mitt problem är att hur jag kan få kroppsrörelserna att hänga i hopp vid vinkelbyte.

Jag vill ha förslag på hur ni filmar era filmer? hur ni börjar med era scener, börjar ni med mastershot eller ej, om inte hur börjar ni då? Om ni börjar att filma era scener med Mastershot d.v.s filma hela scenen i ett enda klipp, låter ni era skådisarna improvisera kroppsrörelsen och hur dom ska säga deras snack eller tränar skådisarna på kroppsrörelserna i förväg. När ni då filmat klart mastershot och går över till closeups hur gör ni där då? Följer ni efter vad ni har ritat i bildmanuset, eller filmar ni tills ni har tyckt att det räcker i varje vinkel.

 

Behöver man värkligen Mastershot

 

Vad behöver man Storyboard till och när behöver man storyborden som mäst

 

Och det viktigaste förutom figheter scener och liknande scener var behöver man koreografi som mäst

Länk till kommentar
Share on other sites

hur ni börjar med era scener, börjar ni med mastershot eller ej, om inte hur börjar ni då?

Det beror på vad som är enklast, men generellt gäller att man tar den vidaste bilden först, eftersom det är där den riktiga ljussättningen görs. Sedan kan man finpilla den lite för närbilderna.

 

Huruvida hela scenen körs beror på bildmanuset. Poängen med en mastershot är att det är en bild man kan återvända till flera gånger. Om det inte finns någon sådan bild finns det ingen anledning att köra hela scenen i en tagning annat om man vill ha möjlighet att ändra sig vid klippningen.

 

Om ni börjar att filma era scener med Mastershot d.v.s filma hela scenen i ett enda klipp, låter ni era skådisarna improvisera kroppsrörelsen och hur dom ska säga deras snack eller tränar skådisarna på kroppsrörelserna i förväg.

Först repas scenerna ett par gånger, så när det är dags för tagning vet både skådisarna och jag vad som gäller. Ibland är vissa rörelser viktiga, men det beror på bildmanuset. Se nedan.

 

När ni då filmat klart mastershot och går över till closeups hur gör ni där då?

Jag flyttar kameran närmare, och så ser jag till att bilderna klaffar med den vida bilden.

 

Följer ni efter vad ni har ritat i bildmanuset, eller filmar ni tills ni har tyckt att det räcker i varje vinkel.

Jag vet inte säkert vad du menar, men själv följer jag bildmanuset, även om jag naturligtvis plåtar lite mer både före och efter.

 

Behöver man värkligen Mastershot

Nej, se ovan.

 

Vad behöver man Storyboard till och när behöver man storyborden som mäst

Jag älskar bildmanus. Om jag skulle vilja minimera bildmanuset skulle jag åtminstone rita varje scens första och sista bild, så att man har koll på övergångarna. Ett ordentligt bildmanus gör dessutom att jag som regissör vet vilka rörelser det är som måste klaffa eftersom jag vet var klippen sker.

 

Och det viktigaste förutom figheter scener och liknande scener var behöver man koreografi som mäst

Utöver den typ av scener du nämner behövs inte koreografi. Men eftersom vi har diskuterat frågan tidigare misstänker jag att du med "koreografi" inte menar vad som brukas mena. Exakt vad menar du med koreografi?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Under mina produktioner är det alltid tidsbrist. Vilket gör att jag inte spelar in mer scener än vad jag kommer använda. Jag kör inte heller med bildmanus. Jag ser filmen i huvudet, och tänker vad jag vill ha för bild efter vilken.

 

Jag brukar dock inte heller göra ett bildmanus, jag känner mig begränsad i min egen tanke då. Jag brukar åka ut på platsen där vi ska spela in, tänka igenom vad som ska spelas in, sen bara köra.

 

Men ska väll tilläggas att jag e bara en glad amatör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Octavianus - skulle vilja gärna se några av dina filmer

 

Hehe, där blev man satt på pottkanten. Jag har inte så mkt att visa upp ska jag säga. Dessutom så när jag spelar in, så är det alltid för mkt som ska spelas in på för korttid, vilket märks.

 

Men det senaste jag jobbat med är att jag och min kusin har gjort en kalednershow (typ julkalender i talk showutförande). Men om du nu gärna vill se så kolla in på http://www.youtube.com/permyrsten avsnitt 16 och 17 är väll där det lagts ner mest krut på. Resterande kalender är den mesta koncentrationen lagd på innehållet, och internhumor. Men titta gärna på alla om du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...