Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Det bör väl finnas massor av länkar som tar upp detta problemet. Men jag hittar dessvärre ingen!

Skall alltså filma av ett tv-program med en vanlig dv-kamera. Hur gör jag lättast för att slippa få ränder över hela bilden?

Vänligen

Anders

Postad

Bäst om du har analog ingång: Koppla digital-/satellit-/etc-boxen direkt till kameran i bandspelar-läge. Play/Rec and you're done.

(Om du inte nödvändigtvis måste ha med skärmen... - om så är fallet: CRT, LCD eller Plasma?)

/Max

Postad

Aha!

Hej!

Tack för ditt svar. Det är en LCD-tv. Jag har inte testat ännu, räknade bara kallt med att det skulle bli ränder när man spelar upp det. Det blir det kanske inte på en lcd.

Skall filma en person som sitter framför en tv, så skärmen kommer att synas.

Hade för mig att man kan ställa om något på kameran för att slippa ev ränder.

Frågan är bara vad och hur! Handlar det om b/s?

Anders

Postad

Du tänker på shutter speed och ja man kan matcha shutter speeden efter TVns uppdateringsfrekvens för att få bort de vandrande ränderna, dock finns det risk för att man får "en" statisk rand över bilden så att säga, om man spelar in progressivt.

Hur som helst, dessa problem uppstår bara på monitorer baserade på bildrör d.v.s. tjock TVs. LCD/TFT ev projektion/bakprojektion är optimalt, plasma kan vara lite bökigt, speciellt med en kamera som har s.k. rullande slutare d.v.s. CMOS. Har kameran CCD brukar det inte vara något problem dock.

Det är alltid bäst att testa innan man ger sig på skarpt läge, det är mer regel än undantag och speciellt om man är lite osäker på det man gör. Det är även en god idé att filma lite löst med en kamera i stället för att göra storyboards . Det går även att klippa ut stillbilder från det skjutna materialet och använda som bildmanus om man vill efteråt etc.

Kolla in:

Lycka till m.v.h. /Pontus w

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...