Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har ett litet problem, när jag lakt över filmer ja filmat på datorn och öppnar det oklippta materialt i en mediaspelare så blir det konstiga ränder. Blir inga ränder när man redigerar, varken i vegas eller premiere. Men när man renderat klart är dom tillbaka.. är det min dator det är fel på eller är det nått annat?

s.jpg

Namnlös.jpg

Postad

Du har filmat i interlaced-format och sedan spelar du säkert upp det på en progressiv skärm (platt-tv, platt-datorskärm).

Du får de-interlace:a ditt material. Detta sker på olika ställen beroende på program. Är tanken att visa materialet på en interlaceskärm typ bildrörs-TV ska du behålla interlace-formatet.

Postad

jag får samma problem. Det är likadana ränder, även fast jag har lagt på de-interlacefilter på de klipp som år interlacade, så försvinner det inte alltid. Ibland funkar det fint, men ibland blir det randigt trots att jag har det kvar. Vilket är märkligt.

Några idéer om vad som är problemet, och hur jag kommer till rätta med det?

Jag kör FCP6

Kan det vara ngt med inställningarna i de-interlace filtret jag ska greja med? finns ju lite olika alternativ, jag har standard inställningen nu, men kanske är fel?

Postad
jag får samma problem. Det är likadana ränder, även fast jag har lagt på de-interlacefilter på de klipp som år interlacade, så försvinner det inte alltid. Ibland funkar det fint, men ibland blir det randigt trots att jag har det kvar. Vilket är märkligt.

Några idéer om vad som är problemet, och hur jag kommer till rätta med det?

Jag kör FCP6

Kan det vara ngt med inställningarna i de-interlace filtret jag ska greja med? finns ju lite olika alternativ, jag har standard inställningen nu, men kanske är fel?

Ett grymt litet program är JES deinterlacer, gratis är det också. Kör deinterlace på klippen innan du redigerar om du ska blanda med progressivt i timeline och ut till proggresivt.

Programmet funkar ochså väldigt bra att göra om 1080i till halva upplösningen men med dubbla framrate dvs slowmotion.

/KN

• 2 veckor senare...
Postad

Den inställningen varierar från kamera till kamera, vissa modeller har progressiv inspelning andra inte. Med progressiv inspelning slipper du "ränderna" men kan få andra problem vid panorering då ofta det är dubbelt så många bilder per sekund vid interlaced inspelning. Som du ser finns det ingen patentlösning på detta, det är både ge och ta.

Vad är det för kamera du har? Vad ska du filma? Vad skall filmen visas på för typ av skärm?

Postad
Den inställningen varierar från kamera till kamera, vissa modeller har progressiv inspelning andra inte. Med progressiv inspelning slipper du "ränderna" men kan få andra problem vid panorering då ofta det är dubbelt så många bilder per sekund vid interlaced inspelning. Som du ser finns det ingen patentlösning på detta, det är både ge och ta.

Vad är det för kamera du har? Vad ska du filma? Vad skall filmen visas på för typ av skärm?

Jag ska beställa en Canon Legria HF200 idag.

Jag kommer filma skoteråkning, akrobatik, kortfilmer av alla de slag. Alltså filmer med mer eller mindre fart i.

Filmen kommer visas på min datorskärm (Platt-skärm) men kanske framför allt på min projektor: Sanyo PLV-Z5. (Dock endast HD-Ready)

Vad säger du? :)

Postad
Jag ska beställa en Canon Legria HF200 idag.

Jag kommer filma skoteråkning, akrobatik, kortfilmer av alla de slag. Alltså filmer med mer eller mindre fart i.

Filmen kommer visas på min datorskärm (Platt-skärm) men kanske framför allt på min projektor: Sanyo PLV-Z5. (Dock endast HD-Ready)

Vad säger du? :)

Har ingen erfarenhet av den kameran. Sökte lite info och den har optisk bildstabilisering, min HV20 har det med och den fungerar inte bra om kameran monteras på nogot som rör på sig (skoter, cykel osv). Om den nu har 24p/25p är det bra för "filmlook", dock är låg fps dåligt för fartfyllda scener. Men interlaced är inte så bra på en progressiv skärm. Canon säger att kameran är "full HD" och det gäller antalet pixar, dock komprimerar de flesta konsumentkameror bort väldigt mycket av färginformationen vilket kan bli problem i vissa fall.

Det ovan kanske låter negativt men är saker att tänka på. Du kan inte jämföra en konsumentkamera med en 20 ggr dyrare proffskamera.

Postad
Ska man filma i progressivt läge för att förhindra detta?

24p = 24pic/sec. Progressivt? Eller hur vet man om man har ställt in till progressivt?

24 är alltid progressivt. Likaså om du filmar i 720 linjers upplösning.

Men det där måste du läsa på med kameran vilka lägen som ger vad.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...