Parker Postad 10 december 2009 Postad 10 december 2009 Tjena! Har ett problem med min 5D. Jag köpte en röde stereo mic till kameran för att få lite bättre ljud än den interna mikrofonen, men tyvärr får jag sämre ljud. Upptagningen är extremt brusig. Jag har provat mikrofonen på annan utrustning och jag tror inte felet sitter där. Däremot när jag kopplar in mikrofonen i mikrofonjacket på 5D kameran, utan att slå på mikrofonen (Vilket alltså inaktiverar den interna mikrofonen), och spelar in, så får jag en upptagning utan ljud med enbart brus. Någon som vet hur jag kan lösa det här problemet? Kan man justera inspelningsvolymen på 5D på något sätt? Mvh Parker 0 Citera
Luzer Postad 10 december 2009 Postad 10 december 2009 Vad är det för mik? Låter som att miken behöver fantommatning (då hör man bara massa brus av nån skum anledning om man glömt slå på matningen) och det kan ju inte kameran leverera. 0 Citera
Christian van Caine Postad 10 december 2009 Postad 10 december 2009 Låter som du fått ett defekt exemplar, tyvärr inte sällsynt på den modellen alls... 0 Citera
beta75 Postad 10 december 2009 Postad 10 december 2009 Däremot när jag kopplar in mikrofonen i mikrofonjacket på 5D kameran, utan att slå på mikrofonen (Vilket alltså inaktiverar den interna mikrofonen), och spelar in, så får jag en upptagning utan ljud med enbart brus. 5D funkar så att när du kopplar in något i mic ingången så stänger den av den inbyggda mikrofonen och spelar in från micingången. Som du beskrev det så har du Røden avstängd och då får 5D ingen signal, den höjer då ingångnivån och således även bruset. Det du hör är 5Ds ljudkretsar som gainat max eftersom du inte matar den med något. Slå på micen eller koppla ur den ur kameran om du vill använda kameran inbyggda. /KN 0 Citera
Parker Postad 11 december 2009 Författare Postad 11 december 2009 5D funkar så att när du kopplar in något i mic ingången så stänger den av den inbyggda mikrofonen och spelar in från micingången. Som du beskrev det så har du Røden avstängd och då får 5D ingen signal, den höjer då ingångnivån och således även bruset. Det du hör är 5Ds ljudkretsar som gainat max eftersom du inte matar den med något. Slå på micen eller koppla ur den ur kameran om du vill använda kameran inbyggda. /KN Tack för svaret! Det var det jag misstänkte. Antar att jag får införskaffa en H4n eller liknande om jag vill ha bra ljud. Tack för hjälpen 0 Citera
beta75 Postad 11 december 2009 Postad 11 december 2009 Tack för svaret! Det var det jag misstänkte. Antar att jag får införskaffa en H4n eller liknande om jag vill ha bra ljud. Tack för hjälpen Det är en ny firmware på gång till 5D som gör att funktionerna som finns i 7D blir tillgängliga, t.ex fps 24/25/30 och annat. Det kan hända att en funktion att styra ljudnivåer tillkommer om gudarna vill. Annars kan jag rekommendera zoom h4. Jag använde den på min hv20 och spelade in ljudet på zoomen samtidigt som i kameran. Kopplade line out till hv20. På så sätt blev det oerhört lätt att eftersynka. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 12 december 2009 Postad 12 december 2009 Det är en ny firmware på gång till 5D som gör att funktionerna som finns i 7D blir tillgängliga, t.ex fps 24/25/30 och annat. Det kan hända att en funktion att styra ljudnivåer tillkommer om gudarna vill. Annars kan jag rekommendera zoom h4. Jag använde den på min hv20 och spelade in ljudet på zoomen samtidigt som i kameran. Kopplade line out till hv20. På så sätt blev det oerhört lätt att eftersynka. /KN Vadå, hur gjorde du det, sitter i den sittsen själv, har HV20 och funderar på en H4n, så bra tips för ett enkelt arbetsflöde är altid uppskattat. 0 Citera
beta75 Postad 12 december 2009 Postad 12 december 2009 Vadå, hur gjorde du det, sitter i den sittsen själv, har HV20 och funderar på en H4n, så bra tips för ett enkelt arbetsflöde är altid uppskattat. Med zoom H4 följer det med en plastplatta (som en liten ryggsäck) som har stativgänga. I den monterade jag en blixtfot och på så sätt monterade jag den uppe på kameran. På så sätt kan även man använda zoom som kamermonterad allround mic. /KN 0 Citera
Christian van Caine Postad 12 december 2009 Postad 12 december 2009 På så sätt blev det oerhört lätt att eftersynka./KN Det är inte eftersync, det är uppsyncning. Eftersync är att spela om repliker från grunden. 0 Citera
beta75 Postad 12 december 2009 Postad 12 december 2009 Det är inte eftersync, det är uppsyncning. Eftersync är att spela om repliker från grunden. Jepp fel av mig. man slinter så lätt. Men du fattade i alla fall vad jag menade ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.