Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har .avi videos från en digitalkamera vika har helt OK färger vid spelning på min Vistadator.

Efter att jag tagit videon genom Windows Movie Maker och spart som wmv så har hudytor blivit rödaktiga, röda färger har blivit Lite "skrikiga".

Vad gör Movie Maker detta?

Asaleo

Postad

Ingen som verkar veta, och jag använder tråkigt nog aldrig amatör program så som Movie Maker. Men kanske om du anstränger dig lite mer med förklaringen. Exakt hur gör du, hur vet du att filerna inte har en sådan rödaktig ton innan movie maker, kollar du på dem i t.ex. VLC eller är det på kamerans display som det ser bättre ut? Blir hudtonerna rödare så fort du öppnar dem i movie maker eller först när du exporterar och i.s.f. hur exporterar du? Kanske kan det vara din skärm som är felkalibrerad, kanske blir allt bra om du exporterar ut till säg en DVD?

Du kanske skulle kunna ta en skärmdump eller helt sonika fotografera skärmen (om du inte vet hur man printar screen så att man får med video) eller nå för att visa vad du menar.

Beskriv alltid ditt problem så ingående som möjligt för att underlätta hjälp.

Hoppas det hjälper så att du får hjälp nu m.v.h. /Pontus w

Postad

Jag jämför avi originalfilen från kameran före och efter klippning och sparande i Movie maker till wmv. Jag kan ju inte ändra mycket i Movie Maker.

När jag tar videon genom VirtualDub med Deshaker (Underbart program för stabilisering)

och spar med xvid till avi-fil förändras inget i färgen.

Eftersom sparandet i wmv reducerar filstorleken kraftigt så har jag jämfört kvaliten mycket noga på videon före och efter för att se om de blir sämre vid kraftigare komprimering till wmv.

Resultatet blir lika dant (rödaktig ton på hud mm) oavsett hur jag ställer in skärmen. sRGB just nu.

Jag misstänker att Movie Maker mättar färgerna för att försöka göra videon bättre i färg.

Jag gillar dock inte att min solbränna blir rödaktig. Jag ser solröd ut.

Jag har inte sett någon möjlighet att ställa in färger i Movie Maker.

Jag har förresten två klipp på Vimeo http://www.vimeo.com/8114815

Klipp 1 är en xvid-avi fil och den andra är en wmv-fil.

Provade hur de skulle fungera på nätet.

Klippen är inte identiska men man kan se att wmv-klippet, Movie Maker filen (Mistral Equipe on the plane 2) visar en bräda som är gulare än den verkligare färgen.

Ansiktet går också mer i rött.

Kvaliten på klippen är sämre än originalen. Beror kanske på att man är gratismedlem.

Arne

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...