Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag kör FC med externa lacidiskar och en MACPRO. vill uppnå snabbare red och renderingar. Jag jobbar än så länge inte med okomprimerad video utan mest HDV/prores och liknande. Uppnår jag allt snabbare med en större hårdisklösning typ Sonnetchassie med flera diskar eller beror det på annat. Jag har kraftig dator med 12 gb minne så det räcker skapligt. Hoppas nån kan förklara vad jag behöver för diskar även om jag går till okomprimerad video och tankar in det med ett captkort.

Postad

Rendering är 97% CPU och minne, 3% hårddisk, generellt.

Snabba diskar ska du ha om du har stora/mycket filer (t.ex. okomprimerat HD) och/eller många lager av flera video. (Snabba diskar är iofs alltid önskvärt oavsett applikation kanske)

Snabbare diskar kan man få genom RAID-lösningar och oftast pratar man om RAID 0.

Postad
Rendering är 97% CPU och minne, 3% hårddisk, generellt.

Snabba diskar ska du ha om du har stora/mycket filer (t.ex. okomprimerat HD) och/eller många lager av flera video. (Snabba diskar är iofs alltid önskvärt oavsett applikation kanske)

Snabbare diskar kan man få genom RAID-lösningar och oftast pratar man om RAID 0.

Och man kan nå ganska långt genom att planera filflödet lite. Dvs inte skriva renderade filer till samma disk eller så samma port som källmaterialet.

Kör Aktivitetskontroll i verktygsprogram under rendering så ser du vart ev flaskhalsar finns.

/KN

Edit, var tvungen att prova på min Macbook, vid rendering av an prores fil i SD på ca 10 min så låg hdd-skrivning på ca 14 mb / s. Men vid duplicering av filen (ca 2 gb) låg skrivhastigheten på 32 mb / s.

Vid rendering är det alltså inte hdd som sätter begränsningen i mitt fall utan processorn.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...