Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ljudet på min Canon HF100 är bättre än vad jag vågade hoppas på men eftersom bl a vidvinkelconvertern skymmer miken plus att stativplattan är hyfsat stor så inbillar jag mig att det skulle gå att få betydligt bättre ljud med en extern mik. Det jag vill åstadkomma är (eller så bra som möjligt med liten budget) bra motorljud från en stor V-twin (inte Harley:-) ) utomhus och eftersom det kommer att spelas in på ganska öppna ytor finns väl viss risk för vindbrus och det är bl a därför jag tror att "riktig" mik med strumpa skulle vara bra.

Efter att ha googlat lite så har jag dragit följande slutsats (rätt eller fel?):

#De små kamermonterade mik:arna som finns upp till drygt 2000:-, Canon, Röde etc är inte så mycket bättre än de inbyggda mik:arna utan deras enda fördel är placeringen utanför kamerakroppen.

Optimalt hade väl antagligen varit att montera en mik på hojen någonstans i lä och spela in det ljudet separat men det känns som att budgeten riskerar att haverera här... Dessutom skulle det kanske låter lite skumt när hojen är påväg från kameran fast den fortfarande hörs lika bra - går ju att justera men det känns lite som överkurs.

Jag inbillar mig att jag vill ha stereoupptagning för att få lite bättre "rymd" men jag kanske har fel. Många mik:ar är ju mono, skulle man inte helt enkelt kunna ta två monomik:ar och med lite enkel lödning göra en Y-adapter så att den ena spelar in höger kanal och den andra vänster direkt till kameran? Då kan man ju dessutom påverka avståndet emellan dom, praktiskt skulle kanske vara 1-2dm eller så när dom är monterade på kameran. Bom är inte aktuellt eftersom jag själv måste hålla både kamera och bom isf och för det mesta på fri hand.

Några tips?

Postad

Jag brukar föredra mono-mickar till sånt här, alternativt ibland M/S-stereo (en metod som ger perfekt center genom avkodning).

Att spela in med sk A-B-stereo (båda mickarna riktade rätt fram med minst en meter isär) eller X/Y (membranen på mickarna ligger så nära varandra dom kan, riktade 90 grader från varandra) kan kanske bli snyggt rätt utfört, men om man inte verkligen vet vad man gör kan det bli extremt amatörmässigt & fult. Med mono har du väldigt stora möjligheter till redigering som blir MYCKET svårare att göra i stereo. Om inte omöjligt.

Bäst till sånt här är att använda en shotgun-mick. Det är en lång & mycket riktad mick, & till dom finns det softies, ser ut som en fet, lurvig rund kudde som dämpar vind ganska effektivt. Nackdelen med softies jämfört med dom betydligt större zeppelinarna (en stor, klädd, cigarrformad korg som täcker hela micken), är att dom tar mer topp ur ljudet, medans zepparna ger rakare ljud men är alldeles för stora för kamera-montage.

Hur mycket har du råd att lägga förresten?

Postad
Jag brukar föredra mono-mickar till sånt här, alternativt ibland M/S-stereo (en metod som ger perfekt center genom avkodning).

Att spela in med sk A-B-stereo (båda mickarna riktade rätt fram med minst en meter isär) eller X/Y (membranen på mickarna ligger så nära varandra dom kan, riktade 90 grader från varandra) kan kanske bli snyggt rätt utfört, men om man inte verkligen vet vad man gör kan det bli extremt amatörmässigt & fult. Med mono har du väldigt stora möjligheter till redigering som blir MYCKET svårare att göra i stereo. Om inte omöjligt.

Bäst till sånt här är att använda en shotgun-mick. Det är en lång & mycket riktad mick, & till dom finns det softies, ser ut som en fet, lurvig rund kudde som dämpar vind ganska effektivt. Nackdelen med softies jämfört med dom betydligt större zeppelinarna (en stor, klädd, cigarrformad korg som täcker hela micken), är att dom tar mer topp ur ljudet, medans zepparna ger rakare ljud men är alldeles för stora för kamera-montage.

Hur mycket har du råd att lägga förresten?

Ja, det beror på HUR mycket bättre det blir ;-) Absolut max 2500:- men helst mindre naturligtvis.

Pga motorns karaktär tror jag att jag vill ha en mik som tar även låga frekvenser, många jag sett börjar vid 70Hz och det betyder kanske inte att ALLT under det kapas bort men ändå. Får jag andra problem då, tänkte med brus etc?

Postad

Jag rekomenderar att du tar mycket vilt ljud på bara hojjen. Även om du givetvis ska ta så bra ljud som möjligt i synk så efter varje tagning ta en vild där du endast koncentrerar dig på att få bra ljud, där sceneriet är detsamma (samma hastighet med MCn och samma perspektiv). Det kommer du ha nytta av vid klippningen även om synken funkar ok så är det skönt att ha att lappa med.

Postad
Jag rekomenderar att du tar mycket vilt ljud på bara hojjen. Även om du givetvis ska ta så bra ljud som möjligt i synk så efter varje tagning ta en vild där du endast koncentrerar dig på att få bra ljud, där sceneriet är detsamma (samma hastighet med MCn och samma perspektiv). Det kommer du ha nytta av vid klippningen även om synken funkar ok så är det skönt att ha att lappa med.

"vilt" ljud?

Postad

Vilt ljud är ljud man spelar in separat som inte är "till någon bild", alltså inte synkljud. När kameran är avstängd så man inte behöver tänka på att inte få miken i bild. Då kan du röra dig fritt och ha miken exakt där du vill ha den. Men somsagt man får inte glömma perspektivet för oftast så ska ju det vilda ljudet höra till en viss bild. Och bara för att du KAN komma riktigt nära med miken så betyder inte det att du ska vara så nära som möjligt, om du tex vill ha ljud till en bild när MCn passerar 10m ifrån kameran så ska du ju inte sätta miken så att MCn passerar 0.5m från miken, om man inte vill skapa en sådan effekt vill säga, att ljudet låter närmare än bilden.

Postad

Tack för tipsen!

Låter som att det får bli en monomik till slut ändå :-)

Vad ska man välja för något? Ser att det finns både vokalist-mik:ar och instrumentmik:ar...

Postad
Låter som att det får bli en monomik till slut ändå :-)

Tänk på att om du spelar in ljudet i mono så behöver du bygga upp ljudbilden i efterhand genom att panorera och lägga på bakgrundsljud etc...

Har man tur (och det inte blåser) kan det bli rätt bra direkt via kamerans mic. Att vidvinkeln skymmer torde inte betyda så mycket. I den lilla testfilmen

så råkade en mc passera vid 0:47. Jag spelade in med en panasonic SD9 som har micarna på ovansidan och det blev rätt OK ändå. Ljudet på klippet är i 5.1 (direkt från kameran) AC3 och spelar man upp det på ett hemmabiosystem så låter det som om mc:n åker diagonalt genom rummet på ett överraskande bra sätt.

OBS dock att det låter svagt och allmänt kasst när man spelar upp klippet i Vimeos webspelare. Man måste alltså vara inloggad och ladda ner originalfilen om det ska vara någon mening att lyssna alls...

Postad

Kennethm, för spelfilm måste man göra det i vilket fall. Spelar man in dialog i stereo förstör man bara för sig själv, & ett enda stereospår klarar sig inte på egen hand i vilket fall.

I dokumentärfilm bör man låta bli extra diegetisk ljudläggning helt.

Postad
Um, jag har förutsatt att du skulle spela in dokumentärt, men nu är jag osäker...

Vad ska du göra med materialet? *nyf*

Youtube! :-)

Bara för att det är kul. Siktar på att göra en 1-2min lång actionrulle till att börja med. Korta klipp, kanske inte som musikvideo men något åt det hållet. Det viktigaste är att det inte blir långtråkigt. Har tidigare mest lekt med stillbildskamera men vill testa rörliga bilder.

Är jag ute och cyklar om jag väljer någon av dessa?

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=2467

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=1517

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=221

Dom kanske inte är tillräckligt riktade?

Postad

Aha! :-)

Ja tyvärr. Shure SM58 är en STOR favorit till musik, men till sånt här ställer den till problem.

Den är gjord för att ge bästa möjliga ljud med så liten risk för rundgång det bara går, så den är nåt grymt beroende av närhet, tyvärr. Den tål inte så stora ljudtryck (vilket en motor har), & är man längre ifrån än 5cm från ljudkällan så börjar det låta väldigt illa...

Shure SM57 är bättre i så fall, den har bättre botten & tål ett sjuhelvetes ljudtryck (framför allt framtagen för trummor), men även den vill gärna vara ganska nära. Har några stycken själv jag använder till filmljud, men då i stort sett enbart till rena klipp-effekter. Den är dessutom ganska begränsad eftersom den inte går högre än 15KHz, vilket i vissa fall är väldigt önskvärt, i andra inte.

Är du intresserad av ljudläggning så är en sån ett bra val. Den tål en hel del stryk, kanske inte lika mycket som 58:an som är fanimej oförstörbar (förutom en jag fick från ett gammalt jobb som saknade membran helt av nån anledning...), så du kan micka upp den mot bågen med ett HÅRT fastskruvat stativ, åk med som passagerare, & låt föraren köra runt tills du tycker du har tillräckligt.

VAD DU ÄN GÖR!!! - Var VÄLDIGT försiktig med sladden. Den kan både fastna i ekrarna, & bränna av mot motorn/avgasröret, så var försiktig. Bränner den så är det bara irriterande (& möjligen dyrt), men fastnar den i hjulet så kan du skada både dig dig, kameran & micken en hel del om du har otur.

Var den låter bäst är olika från båge till båge, Dukati brukar låta bra ungefär 90 grader riktad mot cylindrarna bakifrån på ca 15cm avstånd, men det får du testa dig fram till. Själv brukar jag kombinera tre mickar vilket ger andra förutsättningar.

Låter det där krångligt så kan du fortfarande spela in på avstånd med en annan mick. Det låter inte potentiellt lika snyggt, men det är mer riskfritt & enklare. Eftersom jag trodde du ville göra en dokumentär film (alltså inte en dokumentärfilm, utan bara enkel dokumentering), var det så jag menade först.

Då TROR jag en Röde NTG-2 skulle funka ganska bra. Har en gammal en i studion visserligen, men inte använt den på väldigt länge, så jag minns inte riktigt hur den lät längre, men jag tror en sån är det bästa du kan få för pengarna för att spela in motorljud. Även (framför allt) dialog.

Röde har även gjort en som kallas Videomic, men själv tycker jag inte den är värd pengarna. Den spöar iof en motsvarande mick jag har från Sennheiser (fick den gratis) med hästlängder, men tyvärr säger det inte så mycket.

Den är ömtålig, dålig kvalitet, & har sjuka problem med fasningar & icke-harmonisk distorsion i ljudet.

Egentligen vill jag helst rekommendera Line Audio's mick CM3. Har en själv, som visserligen nu fått gå åt sidan till förmån för mina Oktavor & AKG:or, men den har gett mig många fina motorljud genom åren! Problemet, för dig, är att den kräver phantommatning, dvs extern strömförsörjning. Kan du fixa sån så är den bästa valet jag kan tänka mig (för pengarna), annars faller min rekommendation på Röde NTG-2.

Godu ruku!

Postad

Tack för alla uttömmande svar. Tyvärr dök det upp lite oförutsedda utgifter i form av bl a en förolyckad mobiltelefon så jag får skjuta detta lite på framtiden men jag ska helt klart kolla upp Röde NTG-2.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...