jepser Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Hej! Har suttit sedan igår och hållit på med ett klipp med green screen. Jag vill ersätta den gröna duken med himmel, och ska därför köra track motion på klippet och applicera det på en "null object". Problemet är att jag inte får till det ordentligt, null objectet skakar och ibland tappar fästet helt. Det har väl med track points att göra, att jag väljer för dåliga points? Jag laddar upp första frame från klippet, hur hade ni trackat det? Hur ska jag lösa mitt problem? (Jag har både kikat på några tutorials och sökt här i forumet.) Tacksam för hjälp! 0 Citera
diilman Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Du kan måla några svart prickar på det där "pappret", tracka det och sen ta bort de i efterhand om du inte vill ha kvar de i slutliga videon. 0 Citera
jepser Postad 19 november 2009 Författare Postad 19 november 2009 Tack! Jag testade detta och det blev hyfsat, men man ser dock att himlen skakar lite vid några tillfällen, hur kan jag förbättra trackingen ytterliggare? Tack! 0 Citera
Peus Postad 22 november 2009 Postad 22 november 2009 Jag antar att du jobbar i After Effects, om du har CS4 paketet ingår Mocha, en tracker som är bra mycket bättre än den rätt begränsade och dåliga inbyggda trackern i AE. Dock är jag överraskad att det inte blir bra med utsatta tracking punkter. Sådan lyx är det inte ofta man har när man skall tracka och det brukar bli riktigt bra resultat även i AE då. Är rutan tillräckligt stor när du trackar? Vet du hur man går in i options och ändrar från t.ex. RGB till Luminance och ställer in för att tracka fields om videon du skjutit är intrelaced etc. Kan vara en bra idé att jobba med dessa inställningar. Dock är Mocha extremt mycket bättre på alla punkter. Kolla in lite tutorials för hur man använder Mocha här: http://www.imagineersystems.com/products/mocha_for_After_Effects/ Lycka till m.v.h. /Pontus W 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.