jepser Postad 15 november 2009 Postad 15 november 2009 Hej! Jag skulle behöva hjälp med att få två scener i mitt manus rättade. Om någon skulle kunna rätta till saker jag göra fel i scenerna. Det rör sig endast om två korta scener som ni ser nedan. EXT. FLYGPLATS - DAG FEM VECKOR TIDIGARE Vi ser och hör ett amerikanskt flygplan starta motorerna på en landningsbana. Det rullar iväg och lyfter från marken. Vi ser planet från olika vinklar när det flyger genom himlen mot Tyskland. På vägen tonar vi mellan olika klipp på planet. EXT. SKOG - DAG Vi ser en luftvärnskanon, en soldat och en officer stå på en höjd omgivna av träd. De hör flygplanet och börjar titta mot ljudet. Vi tittar ur luftvärnskanonens sikte och följer planet. Vi ser kullen från lite avstånd när kanonen avfyrar en massa skot. Vi ser planet som blir träffat och börjar spinna ner bland träden och explodera. Piloten hoppar fallskärm bland molnen. Vi ser en grupp tyskar som samlats. Piloten landar och förs bort av tyskarna. Jag skulle vara riktigt tacksam om någon kunde läsa igenom det och rätta till mina manus-fel. Tack! 0 Citera
Peus Postad 18 december 2009 Postad 18 december 2009 Hej, jag är extremt petig när jag korrekturläser och rättar manus samt så är jag som jag är, ha ha, vilket kanske får dig att bli irriterad men jag försöker ändå. Du behöver inte ”vi ser och hör”, helt onödigt. Tänk dig att du beskriver bilder. Jag hade skrivit något i stil med: "Ett amerikanske flygplan på landningsbanan startar motorerna". Att planet flyger mot Tyskland är information som vi som tittar inte ser, således är det lite tveksam att det skall stå med. Om man däremot har en bild på en karta a Indiana Jones, så kan man se flygplanet flyga mot Tyskland. För övrigt så skriver man mer eller mindre aldrig ut vinklar utan överlåter det åt Regissören och Fotografen d.v.s. ”Vi ser planet från olika vinklar”. Skriv het enkelt: "Flygplanet flyger genom himlen". Återigen så behövs inte vi ser. Därtill så ser vi inte att de hör flygplanet. Du skulle eventuellt kunna skriva att: "ljudet från ett flygplan kryper närmare", eller dylikt, följt av att: "de tittar upp mot himlen". Skriver du för övrigt ut ljudet av ett flygplan så bör flygplan vara skrivet med stora bokstäver då det är ett ljud som spelas in separat. Du skriver ut en massa vinklar, det är fel i de allra flesta fall. Är det dock du som skall regissera så gör det ju förståss ingenting men rent generellt skriver man inte ut vinklar. ”Vi tittar ur luftvärnskanonens sikte” skulle kunna vara ett undantag dock, men jag skulle skrivit det i stil med detta: "Genom en luftvärnskanons pipa syns en soldat och en officer står på en höjd omgivna av träd", eller liknande. ”Vi ser kullen från lite avstånd när kanonen avfyrar en massa skot” Svår mening att göra bra så här i all hast. "Kanonen som står på en kulle avfyrar skott efter skott", kanske. Tänk även på att beskriva allt i nutid, d.v.s. allting händer nu plus att det är bra att undvika att använda adverb och onödigt många verb. "Kanonens träffar planet som fattar eld, spinner ner bland träden och exploderar." "En grupp Tyskar samlas." Hmm ha ha känner mig allmänt förvirrad själv nu, men ser du vad jag menar. Jag hoppas detta mitt svammel gav något. Lycka till med det fortsatta skrivande m.v.h. /Pontus w 0 Citera
carl76 Postad 18 december 2009 Postad 18 december 2009 Upplägget känns mer som en beat sheet istället för manus. Saknar berättandet. Beat sheet: 88. Vi ser och hör ett amerikanskt flygplan starta motorerna på en landningsbana. Det rullar iväg och lyfter från marken. 89. Vi ser planet från olika vinklar när det flyger genom himlen mot Tyskland. På vägen tonar vi mellan olika klipp på planet. 90. Vi ser en luftvärnskanon, en soldat och en officer stå på en höjd omgivna av träd. De hör flygplanet och börjar titta mot ljudet. 91. Vi tittar ur luftvärnskanonens sikte och följer planet. 92. Vi ser kullen från lite avstånd när kanonen avfyrar en massa skot. Vi ser planet som blir träffat och börjar spinna ner bland träden och explodera. Piloten hoppar fallskärm bland molnen. 93. Vi ser en grupp tyskar som samlats. Piloten landar och förs bort av tyskarna. Ett sätt att skriva scenerna på är t.ex: EXT. FLYGPLATS-DAG SUPER: DOVER, STORBRITANIEN, 5 VECKOR TIDIGARE Ett amerikanskt jaktplan modell P40-Warhawk taxar ut och lyfter. EXT. SKOG-DAG En grupp Tyska wehrmacht soldater sitter i ett värn och spelar kort, röker och skojar friskt med varann. Ett doft mullrande ljud fångar allas uppmärksamhet och lugnet byts mot adrenalin. En soldat, kaptens grad, rusar hastigt upp på en kulle och tittar mot himlen samtidigt som två tyska soldater bemannar en luftvärnskanon och intar position. Kaptenen vänder sig om: KAPTEN (på Tyska) Ta skydd! Det mullrande ljudet kommer närmare för varje sekund och nervositeten är påtaglig i soldaternas ansikten. Tystnaden byts mot ett öronbedövande ljud då lyftvärnskanonen börjar avfyra sina salvor och inom ett par sekunder faller det brinnande planet genom luften. Piloten hinner hoppa innan planet börjar spinna okontrollerat. Explosionen är massiv när planet kraschar bland träden. Soldaterna ser mannen som sakta faller genom luften. PILOTENS POV: Marken kommer hastigt närmare. Han landar i hög hastighet och rullar runt. EXT. SKOG-DAG-CONTD. Piloten tittar sig ängsligt omkring men hinner inget göra innan han är omringad av Tyska soldater. Säger inte att detta sätt är rätt men jag skulle personligen föredra det. Lycka till i framtiden. Carl76 0 Citera
jepser Postad 19 december 2009 Författare Postad 19 december 2009 Tack så mycket för hjälpen! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.