Gå till innehåll

Till VHS


Recommended Posts

Jag undrar den här gången hur man för över kamerans material till VHS? Jag har en sladd mellan kameran och Tvn. Det kommer dock bara ljud ur kameran. Hur ska jag nu göra för att spela in det på ett band? Vilka inställningar ska jag göra? För jag förstår nämligen inte vilken kanal kameran ligger på..

Länk till kommentar
Share on other sites

om du har två scart uttag på videon är det inga problem alls... då är det bara att stoppa in sladden från kameran i scartuttaget på videon, sedan väljer du rätt kanal på videon åsså trycker du på rec=)

jag gjorde det idag faktiskt, så jag vet att det funkar=)

om du inte har det är jag lite osäker...tyvärr...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, tack för det snabba svaret.

 

Jag har en sladd med tre färgade kontakter och en grej som passar in till tvn. men det hjälper ingenting när jag sätter in den, utan det är fortfarande på "Front Y/C" och det finns ingen kanal på videon som heter så. Även så kommer inget ljud.

 

Jag tycker det verkar onödigt att köpa en sladd om jag har en, men jag har ingen koll alls på teknikgrejer... skulle vara kul om någon fattade vad jag sa, och kom på en idé

 

MVH

 

EDIT: fan, såg nu att dv-kameran inte hanterar inspelning av filmen till band..jag kan glömma vhs nu alltså? Om jag ska ha med alla efekter och dylikt dvs..

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu får jag beslutsångets. Jag fortsätter tjata i det tysta.

 

Kan man kanske typ låna nån videokamera på biblioteket och sen föra över filmen till den kameran och spela in den på tv?

 

Jag skulle gärna uppskatta att någon svarar för jag ska visa filmen om nån vecka..

 

Nu laddade jag dessutom hem gratisversionen av avid, men jag fattar inte hur man får någon video i programmet, någon hjälp med alla dessa frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ronnie]Får du ut bild på tv:n från kameran? Får du ut ljud på tv:n?

Om inte; vad har du för kablar mellan kameran och tv:n? En sladd med tre olika färger i ena ändan som ska in i tv:n och i andra ändan en kontakt som ska in i kameran?[/citat]

 

Jag får ut bild på tv från kameran, jag år inget ljud på tvn.

Jag har en kabel med två likadana änder som jag fäster i kameran och tvn. Sen har jag en annan sladd med tre färger i ena ändan och en grej som ska in i tvn. Men jag kan inte få in mitt redigerande i kameran så det spelar väl ingen roll?

 

Just nu (suck) undrar jag hur jag får det till dvd, jag har kollat på windows hemsida och dylikt men jag fattar inte mycket..

Länk till kommentar
Share on other sites

MyDVD kostar väl runt en 600 kronor tror jag. Kanske kan vara ett bra nybörjar alternativ. Det står lite mer om Movie Maker och MyDVD HÄR om det kan vara till någon hjälp.

 

Brännarprogrammet Nero klarar också av att bränna till DVD. Finns att hämta en trial-version HÄR. Vet dock inte vad det finns för begränsningar i den versionen.

 

Hittade den här också TMPGEnc DVD Author Guide som kanske kan vara något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...