D_Odell Postad 2 november 2009 Postad 2 november 2009 Halloy, jag chansar på att skriva en fråga om stillbildsfoto här eftersom det säkert finns någon som känner till problemet. Jo jag har en Canon 40d som har ett femtiotal bilder på kortet, raw+jpg, när jag tittar via uforskaren i kameran ser jag två filer som visar sig ha samma storlek (borde igentligen vara 12,4mb för raw och 2,1mb för jpg) och båda i jpeg format. I manualen står det att två filer sparas, med samma filnummer. Jag har prövat via Canons verktyg Digital photo professional utan att lyckas, och via Photoshop CS2 9.0.2. här även utan att lyckas komma åt raw filerna eller möjlighet att arbeta med dess exponeringen som det är tänkt. Jag finner bara jpeg. Vad kan jag göra? Kör XP sp3 och har raw codec installerat, annars inget konstigt. Är tacksam för svar och lösning. Ha det fint! 0 Citera
High1ander Postad 2 november 2009 Postad 2 november 2009 40d, är ju relativt ny, iaf nyare än CS2. När släpptes 9.0.2, och vad innebar det? Jag skulle kolla iaf på Adobes hemsida o kolla om de har någon FAQ med raw, typ vart man ska lägga RAW codec för att photoshop ska hitta det också. 0 Citera
beta75 Postad 2 november 2009 Postad 2 november 2009 Halloy, jag chansar på att skriva en fråga om stillbildsfoto här eftersom det säkert finns någon som känner till problemet. Jo jag har en Canon 40d som har ett femtiotal bilder på kortet, raw+jpg, när jag tittar via uforskaren i kameran ser jag två filer som visar sig ha samma storlek (borde igentligen vara 12,4mb för raw och 2,1mb för jpg) och båda i jpeg format. I manualen står det att två filer sparas, med samma filnummer. Jag har prövat via Canons verktyg Digital photo professional utan att lyckas, och via Photoshop CS2 9.0.2. här även utan att lyckas komma åt raw filerna eller möjlighet att arbeta med dess exponeringen som det är tänkt. Jag finner bara jpeg. Vad kan jag göra? Kör XP sp3 och har raw codec installerat, annars inget konstigt. Är tacksam för svar och lösning. Ha det fint! Den sista versionen av Camera Raw till CS2 är 3.7 men jag är tveksam om den stöder canon 40D. Du hittar den här: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3587 Alternativet är att ladda hem Adobe DNG converter och göra om dem till .dng Sen ska de funka i Camera raw 3.7 Du hittar den här: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4576 /KN 0 Citera
D_Odell Postad 2 november 2009 Författare Postad 2 november 2009 Tack för hjälpen. Jag prövar när jag kommer hem och meddelar därefter. Ha det! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.