Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Jag ska införskaffa en dator byggd kring redigering av media, dvs film och andra tunga saker.

Finns det några rekommendationer från Adobe hur ett optimalt system år 2009 bör se ut? Inte nödvändigtvis ren prestanda men hur OS, program och komponenter ska sammanfalla.

1000 rpm HDDs är tyvärr små i dagsläget, skulle det fungera bra med CS4 Suite på en snabb hårddisk samt det aktuella projektet? Och operativsystemet på en vanlig 7200 rpm. Eller blir det per automatik flaskhals? Eftersom det inte finns större än 300GB med 1000rpm.

Är en snabb hårddisk mindre viktigt kanske? Är det bättre att lägga pengarna på RAM & en Quad i7 och vänta tills det finns stora Raptors (och behovet kanske än mer befogat med t.ex. RED?)

Postad

Tänkte mest på det tekniska. Men vad som spånas på är den billigaste Quad i7, 12GB ram och så en Raptor-disk, men det kanske som sagt är överflödigt med snabb hårddisk?

Eller om vi vänder på frågan - hur bör man INTE konfigurera ett system?

Postad

Så mycket snabbare är inte en raptor i praktiken att den är avgörande i förhållande till en 7200rpm disk. Det ger lite mer fart men inte tokmycket. Ska du ha fart ska du köra raid0 motsv.

Postad

Viktigaste, förutom att välja rätt minnen till moderkortet osv är väl (här är det massor av tycke smak ;) ):

- Moderkort (ska man köra ngn form av Decklink/AJA videokort???)

Ska man ha ett Decklink / AJA eller liknande är det mycket petigare med moderkortsvalet eftersom datatrafiken ökar enormt mycket. Problemet (för Decklink/AJA) är att det kommer 10 nya moderkort i månaden...

- Operativsystem:

För Adobes räkning (kan inget om Vegas): Vista 64 eller Win 7 64.

- Lagring. Extern/intern? Raid 0/1/5? Videokort och extern lagring?

Extern lagring är på ett sätt bra, går att flytta, enklare kylning (beroende på enhet), osv. Ett problem på "billiga" PC-moderkort (läs: Ej Xeon-baserade moderkort) är att dom bara (fortfarande så vitt jag vet) bara har en systembuss. Kör man ett RAID-kort och ett Decklink HD kort samtidigt får dom samsas om utrymmet, dvs videoinfon till/från videokortet och datan till/från hårddisken går i samma "kanaler". Detta kan resultera i antingen lägre fart på diskarna.Min egen externa eSATA Raid 0 ger 400+ Mb/sek utan Decklink-kortet i datorn och ca 200 Mb/sek med Decklinkkortet monterat. Det finns också en större risk för korrupta videodata (syns oftast som rosa/gröna pixeleringar i bild). Nu räcker ju 200Mb/sek rätt långt, men kör man okomprimerad 10bitars HD är det ca 125Mb/sek och vill man ha två strömmar samtidigt så... Plus att disken också tappar i fart när den blir full.

Jag kör som sagt eSATA Raid 0 med en Firewiredisk som backup. Allt lagras på eSATA raiden och alla "originalfiler" plus projektfiler är på FW-disken. Sen har jag en ftp dit jag backar alla projektfiler så dom är skyddade vid ev inbrott/brand.

Grafikkort (igen för Adobes räkning): I dagsläget spelar det ingen "jättestor" roll. nVidia "nånting" i mellanklass funkar. Dyrare hjälper inte utan Quadro-kort med extra Elementals plugin som ger hårdvaru export av h.264. Där blir det (som nämnts i tidigare trådar) stor skillnad i nästa version av PPro.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...