Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte spela in en hel del actionscener på lördag. Dvs en hel del skjuta med pistol mot varandra.

Alla tips om effekter, tips vid redigering, filmning ljussättning. Blodrecept. Ja allt som kan vara bra vid skjutscener vore bra.

• 2 veckor senare...
Postad

Antar att det är för sent nu men men.

Hur hade ni tänkt göra effekterna?

I datorn eller så mycket som möjligt på plats?

Det är rätt olika slags tekniker man jobbar efter beroende på om man tänker göra allt i post (dator) eller inte och därtill enormt mycket att läsa in sig på.

Du har iofs skrivit i specialeffekter forumet så jag antar att du tänkte mer på riktiga effekter men då behöver du ju typ riktiga vapen för snygga mynningsflammor och dylikt.

Ämnar du göra mycket i datorn skulle jag rekommendera att du kollar lite på:

För att lära sig göra effekter (gratis, After Effects är dock långt från gratis): http://www.videocopilot.net/

För att lära sig mer om tänket bakom hur man jobbar med datoreffekter när man filmar/skjuter-video (dock ej gratis): http://www.hollywoodcamerawork.us/vfx_index.html

Hoppas det gick bra iaf, m.v.h. /Pontus W

Postad

Ej relaterat till effekter, men: Ska du vara på väl synlig allmän plats, se till att det SYNS att det är en filminspelning... (annars kan du få oväntat besök av fabror blå - vilket vi fick under filmskolan. Hehe...).

EDIT: Och ska man läsa vilket datum det är. Doh... solly.

/Max

Postad

tack för svar.

Ska göra istortsett allt på plats, och är i en källare. Vi han bara halvvägs i lördags och ska fortsätta nu i helgen. Men det spelar inte så stor roll, eftersom att man säkert gör fler filmer, eller andra gör filmer. Så fyll på med alla tips ni har.

Det som ska göras i post är förutom klippningen mest ljudeffekterna. Så som skott osv. Sen har jag fått lära mig att det inte blir några flammor ur en pistol när man skjuter. Så jag skippar att lägga in det. Har soft airguns och en luftpistol när jag spelar in, sen har man låtsas rekyler, helt enkelt med händerna.

Dock är det en sak jag vill göra i datorn. En person får halsen uppsnittad av ett svärd, skulle vilja ha själva blodeffekten där halsen börjar blöda ur ett snitt.

Mitt tips på ett bra blodrecept, som ser precis ut som äkta blod (såg det på TV):

Ni behöver:

Karamellfärg (röd, blå och gul)

Vit sirap (den genomskinliga modellen)

mjöl

Vatten

Diskmedel

Blanda i mkt röd färg i sirapen, sen en liten sudd blå, och sen en ännu mindre del gult. Skulle gissa att förhållandena är kanske, 6 delar röd, 2 delar blå, och 1 del gul. Men kan vara ute och cykla nu, så ni får prova.

När ni fått rätt färg, så kommer den vara väldigt mörk, ha då i massa mjöl så den får rätt färg. Då kommer den dock bli för tjock, så ha i en liten gnutta vatten, tills du har den konsistensen du vill ha. Ha nu i en liten skvätt diskmedel för att blodet ska bete sig rätt.

Ska ni ha det i munnen kan ni skippa diskmedlet, en av mina skådisar tyckte inte det var en sådan fantastisk smakupplevelse.

Postad

Ett riktigt billig sätt man kan göra sår på kroppen är med:

Toalettpapper

Stark hårgel

Smink (hudfärg, röd, svart, blå, gul)

Blod (ovan recept funkar jättebra)

Dela på toalettpapperet (klyv det i två, så att säga), så att strimlorna blir tunna. Forma tunna strimlor som ett sår på halsen, och gör själva huden omkring såret tjockare med toalettpapper och hårgel, så att såret ser djupare ut. Sminka såret svart, sedan blått, sen rött längs kanterna. Om du sen blandar till en riktig tjock blodblandning, så kan du hälla det is såret, och sen när skådespelaren rör lite på huvudet, så rinner det ner för halsen. Om man vill ha ett blodsprut när halsen blir skuren, så kan man filma bakifrån (så att man ser bakhuvudet) och sen kan skådespelaren som blir skuren hålla en tub med blod i som nån blåser i i andra änden. Då kan man få den där sprutande effekten.

MvH,

Jonatan

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...