Gå till innehåll

Gör en egen ljus-besättning


VisbyFilm

Recommended Posts

Blir nog svårt...

Att göra en "ljus-besättning" (?) innebär ju att du har flera lampor och om det ska bli bra måste du också ha rätt sorts ljustemperatur (färg på ljuset) och då får man nog betala mer än 300-400kr, snarare 3000-4000kr om det ska bli något alls.

 

Men du kan ju ta en titt på den här videon. De lyckades bygga nåt för ca 300 spänn:

http://www.indymogul.com/backyardfx/episode/BFX_20080414

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
om ni råkar ha 2000 spänn över, rekommenderar jag att dra in på ebay och köpa ett set av lampor. jag och min polare köpte 3 st 800w redheads från kina via ebay för 2500. sjukt goa lampor

 

hur ligger det till med el och uttag och sånt? funkar det direkt ur lådan eller måste man ha adapter?

är väldigt dålig på sånt.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Har man en kamera som fixar manuell vitbalans funkar typ 3st 300 watts halogener från Clas i sjön. Kostnad ca 500-600 med stativ. Jag har en Canon XM-1 och den är gammal som gatan men den fixar vitbalansen perfekt. Bara att ta ett vitt A3 papper och placera det där man tänkt filma och justera. Det funkar även med ett A4 men jag gillar den större ytan av ett A3.

 

Vill du ha en diffuser placerar du en bit glasfiberväv eller bubbelplast en bit framför lampan. Använder du bubbelplast måste den vara placerad typ 40 cm framför lampan annars börjar den brinna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...