Linda84 Postad 16 oktober 2009 Postad 16 oktober 2009 Har under flera dagar (och nätter) försökt bygga en dvd i Encore cs4 men det går bara inte. Har ett antal sekvenser som via Adobe Media Encoder exporterats ut ur Premiere till mpeg2 (och ljud till wav). Har sedan lagt in alla filerna på en timeline i Encore men då jag försöker bygga en dvd (både disc och imagefile) dyker följande meddelande upp: "PCG "hela filmen" has an error at 9.0400 s. The aspect ratio of this file is not supported by DVD. - PGC Info: name = Hela filmen, ref=Vpgc, time = 9.0400 s" Har testat att bygga en iso-fil med endast det klipp som ligger vid nio sekunder, och det gick utan problem. Har också testat att ta bort det klippet från tidslinjen, men då kommer meddelandet med den tidpunkt där nästa klipp dyker upp. Klippen är i 16:9 och på infon om min timeline är 16:9 ikryssat under "aspect ratio". Det enda fel projektet har är att det saknas "Title remote" (vilket inte går att sätta någon) men det har inte ställt till några problem i tidigare projekt. Vid några försök har andra felmeddelanden dykt upp. En gång: "End of stream has been reached" och en annan gång: "Encore was unable to complete the operation because of a hardware error (sense code 30200)" men vet inte om det har med saken att göra. Vad kan man göra? Borde egentligen redan vara klar med dvd:n... 0 Citera
Rogge Postad 16 oktober 2009 Postad 16 oktober 2009 Vad kan man göra? Borde egentligen redan vara klar med dvd:n... Bygg om från börja i ett helt nytt Project. :) Om du vill spara menyer från det gamla, markera respektive meny och gå till Menu > Save Menu as File och importera dom i det nya Project du skapar. För att ta in dom i det nya, gå till File > Import As > Menu. Då får du in dom gamla i det nya, med knappar och allt. Se också till att rendera ut ur Premiere Pro som MPEG2-DVD. Att felsöka det befintliga kommer att ta tid och kommer till 99.9% ändå inte att lösa problemet varför att göra om det kommer att spara tid åt dig. Tror jag rätt att du under resans gång bytt ut/raderat Timelines i Encore innan det första PGC Error dök upp? 0 Citera
Linda84 Postad 16 oktober 2009 Författare Postad 16 oktober 2009 Tack för svar! Har redan byggt om från början i ett helt nytt projekt... Det var i det nya som det senaste felmeddelandet dök upp (och då gav jag upp och vände mig hit...). Till en början lade jag in bara en sekvens i det nya projektet, och då det funkade att bygga en dvd av den lade jag in resten också. Men då gick det inte längre. Det är i mpeg2-dvd som jag tagit ut dem. Tror inte att jag bytt ut/raderat Timelines innan det första PGC Error dök upp... Skulle det i så fall vara bra eller dåligt? Glömde för övrigt nämna att jag redan lyckats bygga en dvd där de allra flesta av de numera icke-fungerande filerna ingick, men då den innehåller några fel måste jag bygga en ny. 0 Citera
Linda84 Postad 16 oktober 2009 Författare Postad 16 oktober 2009 Tänkte bara meddela att vi själva löst det. Såg som hastigast i en annan tråd här om nåt Encore-problem att Max H skrev något om att man skulle täppa igen hål mellan klipp på tidslinjen. Upptäckte sedan i ett kortare test-projekt att luft innan själva klippen gjorde att felmeddelandet dök upp. I själva filmprojektet räckte det att täppa igen några hål i början (med ett "svart" slut från en av mpegfilerna). Små håligheter på några få bildrutor verkar inte vara några problem. Det kan också vara så att det viktigaste är att det inte är något hål innan första klippet. Varför sedan Encore i felmeddelandet skyller på "aspect ratio" i stället för att helt enkelt skriva något i stil med "the gap between the clips is too big" är en annan fråga... Också varför tidpunkten felmeddelandet anger är den där det andra klippet börjar och inte den där det första klippet börjar (som ju kommer efter det första problematiska hålet) eller där själva hålet börjar. (Om någon kan hänga med...) 0 Citera
Max_H Postad 16 oktober 2009 Postad 16 oktober 2009 Jag håller på att samla in ALLA konstiga felmeddelanden och ev korrupta projektfiler jag kan hitta om Encore. Du får gärna skicka en exakt beskrivning på min mail (som du har kvar sen förra vändan gissar jag). Allt är av intresse och åker direkt till utvecklingschefen för Encore. //Max 0 Citera
Linda84 Postad 16 oktober 2009 Författare Postad 16 oktober 2009 Kan skicka en exakt beskrivning av felet om ca en vecka, när filmen är klar och vi har lite mer tid. Men det kanske hinner dyka upp fler problem innan dess... Om ni är intresserade skulle vi också kunna skicka en liten lista på saker som kan förbättras, för det har vi många förslag på... :) Det gäller även Premiere. 0 Citera
Rogge Postad 17 oktober 2009 Postad 17 oktober 2009 ...Till en början lade jag in bara en sekvens i det nya projektet, och då det funkade att bygga en dvd av den lade jag in resten också. Men då gick det inte längre. Kul att det löste sig tilslut. :) Stalltipset är att göra redigeringen i redigeringspogrammet och använda Encore för att bränna DVD:n. Dvs, lägg inte flera filmer på en och samma Timeline i Encore, lägg dom på separata Timelines (en film per Timeline) och använd End Actions eller Playlists för att spela upp dom efter varandra om det är nödvändigt. Som du märkte ställer det till problem och stjäl massor av värdefull tid att göra redigeringen av uppspelningsordningen utan att använda End Actions eller Playlists i Encore. :) 0 Citera
Linda84 Postad 18 oktober 2009 Författare Postad 18 oktober 2009 Jo, visst hade det underlättat att ha hela filmen som en enda fil, men då vårt Premiere har en förmåga att stänga ner sig med jämna mellanrum (och då "döda" alla ljud som befinner sig i närheten av "ballongsnöret" så att de måste importeras in igen och i värsta fall, om de från början råkat batchats in som stereo i stället för mono, dessutom brytas ut till mono på nytt och därmed klippas till igen i exakt rätt längd och läggas på rätt plats) kan vi omöjligt exportera vår 55-minuters film i ett svep. Har därför tagit ut den i sekvenser för att minimera risken för nedstängning och dessutom kunna säkra en del i taget. Hade därför varit önskvärt att ha ett lite mer redigeringsanpassat Encore, där man åtminstone kan lägga klipp på vilken bildruta man vill (och inte bara var tolfte som det är ibland) och där ihopläggningen har en "magnetfunktion". Men ja, ja. Nu har vi bara extramaterialet kvar och till det har vi en timeline till varje del, så det ska nog gå bra... :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.