asaleo Postad 13 oktober 2009 Postad 13 oktober 2009 Jag planerar att köpa en videokamera för att bl. annat filma från hjälm. Eftersom jag av monteringsskäl måste veta hur långt ifrån jag måste filma för att få med en person som är 1,7 m har jag kommit fram till följande vilket hjälper mig att välja rätt vidvinkeladapter. Tänker jag rätt i följande: Brännvidd 40 mm relaterar till småbildsformatet 24x36 Lägger jag en mittlinje i formatet erhålls en höjd 12 mm räknat vertikalt. För att filma en person som är 1,7 m lång måste jag vara på följande avstånd: Avstånd= 850*40/12=2833 dvs 2,8 m (Halva höjden*brännvidd/halva småbildshöjden.) Avståndet gäller med kameran på "mittlinjen" Vinklad kamera ökar höjden. Jag vill kunna filma 1,5 m från personen vilket innebär att jag måste köpa en vidvinkeladapter på 0,5x. Avståndet blir ju då 0,5*2,8=1,4 m Det som gör mig lite osäker är att tillverkarna kanske vill räkna om brännvidden genom att räkna fram en brännvidd på diagonaler eller bredden i 16:9 vilket ger en kortare brännvidd än den vertikala höjden. Bildcirkeln på 24x36 har ju en diameter på 43,26 mm. Skall jag räkna på denna istället för 24 mm? Blev nu mycket osäker. Sony anger olika brännvidd för 16:9 läge och 4:5 läge. Canon anger bara en brännvidd. Hur fungerar det egentligen? Asaleo Om bildvinkeln alltid angavs inom parantes tillsammans med brännvidd behövde jag aldrig fundera på sånt här. Skall vi inte tjata fram att bildvinkel anges? Synpunkter? Har jag tänkt rätt? Asaleo 0 Citera
jbergman Postad 14 oktober 2009 Postad 14 oktober 2009 När fabrikörerna anger motsvarande brännvidd för 35 mm, så utgår de oftast från diagonalen, och ibland från bredden. Det bästa är väl att kolla med tillverkaren hur det ligger till i deras fall. En annan lösning är ju att ta reda på hur stor sensorn i kameran är och vad brännvidden är. För du tänker ju rätt, men siffrorna är som sagt osäkra. /Jakob 0 Citera
asaleo Postad 14 oktober 2009 Författare Postad 14 oktober 2009 Tack Jakob! Har nu räknat om för bildvinkel på diagonalen eftersom bildcirkeln måste ju gå genom hörnen. Vinkeln för en brännvidd blir ju då enligt följande: Fotovinkel på diagonalen= arctangens(diagonal för 24x36/2/brännvidd) dvs arctangens (43,27/2/f) Brännvidd 39,5 ger 57,4 grader, 43 ger 53,4, 52 ger 45,2 grader på diagonalen Avstånd för att fotografera en person som är 1,7 m lång med brännvidd 39,5 och formatet 4:3 blir då 2833/43,27*39,5=2586 mm Efter att ha skrivit detta hittade jag jakobs formel i annan tråd. H/A= sensorhöjd/brännvidd. Efter koll på Canons hemsida fick jag "basbrännvidden" 4,1 mm och sensorstorlek på Vikipedia 2,7x3,6 för 1/4" (4:3) 1700*4,1/2,7=2582 mm. Ungefär samma avstånd räknat med olika metoder. Jakobs metod är ju enklare om man har sensorstorlek och "sann" brännvidd. Tack Jakob Asaleo 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.