Gå till innehåll

Avancerad keyer för/i After Effects


Peus

Recommended Posts

Hej ni alla, jag har en liten fundering.

Jag har jobbat rätt mycket med chroma och luma key tidigare i Shake och Fusion men nu mer använder jag nästan bara After Effects, det har blivit så då datorer i dag är så pass mycket kraftfullare och ja jag vet inte, AE är billigt och kanske är det även videocopilots fel.

 

Hur som helst så har jag av outgrundlig anledning inte gjort något riktigt green screen jobb de senaste två åren med något undantag som jag körde i Shake. Hur som helst, jag är inte så haj på att jobba med att keya i After Effects och de få gånger jag kollat på möjligheterna med de inbyggda keyrana så blir jag rätt skeptisk.

 

Finns det något bra plug-in för att keya och då gärna även för luma key eller är det jag som missat hur man använder de inbyggda i AE. Kanske finns det bra tutorials för de inbyggda? Jag letar efter en keyer som pallar semi transparens d.v.s. tunna kläder, rök, hår etc, och gärna med medföljande tutorials. Alltså inget semi-pro tjafs med halvtaskigt resultat, videocopilot är nice men de få tutorials där de keyar saker är fan inte bra och resultatet sämre.

Vad säger ni, har ni några goda råd?

 

Det är inte direkt bråttom men jag kom på mig själv för någon dag sedan att sitta och fundera på att leta upp Shake bara för att jag skall keya en kommande scen, känns lite onödigt, nog borde AE (CS4) palla rätt avancerad keyning i dag?

 

Tack så jätte mycket för eventuella råd och tips.

Mvh Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Den version av Keylight som är med i Shake är mer avancerad än den i AE. Hur Apple kunde skicka med den för dom skitstålar som det kostade på slutet är obegripligt...

 

Keylight funkar rätt bra på okomprimerat material, men ska man keya DV så är det f*n så svårt annat än på tokskarpa närbilder eller om man har "flyt" med vilken bild det är. Problemet är (i mitt tycke) den matematiska ekvation som Keylight gör där den dessutom försöker göra Spill Removal per automatik.

 

Numera kör jag nästan alltid Red Giant Primatte Keyer - förvisso rätt dyr men riktigt bra. Men i vissa fall gör Keylight ett bättre jobb...

 

Håller på med en kortfilm som är inspelad på AVCIntra där alla närbilder funkar rätt bra men helbilderna ger problem som f*n i vissa partier oavsett keyer.

 

Ingen exakt vetenskap direkt.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för svaren, men jag är inte riktigt nöjd.

 

Vad jag mins har jag någon annan keyer till Shake än den inbyggda, kanske, mins inte vad den heter isf och problemet är att mitt Shake och alla programskivor etc är kvar ”hemma i Sverige” d.v.s. på andra sidan Atlanten.

 

Jag har kollat lite skeptiskt på keylight, det är ju det Andrew K använder sig av, men jag är som sagt/skrivet skeptisk, speciellt då det tycks sakna stöd för semi-transparens, finns det ens något som heter så? Alltså det var ju ett tag sedan nu men som jag minns det så kunde man delvis plocka bort information beroende på hur grönt det var d.v.s. göra vissa saker genomskinligt så som rök och vissa tunna kläder och hår då förståss, genomskinliga men inte helt utkeyade. Sedan så blev man förståss tvungen att jobba med masker och dylikt för att få ett bra resultat men bra blev det. Det var nästan för enkelt. Pallar Keylight eller Red Giant Primatte Keyer detta? Eller kanske jobbar man på något helt annat sätt med dylikt i After Effects, kan tänka mig att man drar i färgerna och skapar en alpha matte eller dylikt.

Det är som sagt inte akut men jag är intresserad att få lite ny input utan att behöva googla mig fördärvad eller älta med sharewares etc, tror jag börjar bli för bekväm för dylikt, bättre då att fråga, det kanske redan är någon som gjort sig omaket.

 

Tutorials och råd, hur keyar alla ni där ute, vilka tutorials är bra etc?

 

Tack återigen och med många vänliga hälsningar från ett nu regnigt Kalifornien. /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Keylight gör det more/less automatiskt - vilket funkar ibland, men oftast utan någon egen kontroll. Primatte har en mängd olika settings för just detta - allt ifrån alpha levels, transparency plus/minus osv. Och den finns ju som en testversion också så kan man testa själv.

 

Nått som alla saknar, vilket är jäkligt irriterande, är att jag ofta vill ha/behöver olika värden på keyern i olika delar av bilden. Då blir det i alla fall att splitta den i olika delar...

 

Jag har inte heller hittat någon riktigt bra tutorial för keying - den bästa är nog (för AE) Mark Christinansens bok After Effects Studio Techniques som har många bra exempel med riktigt svåra case.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ohh tacks å jätte mycket Max, får ladda hem och pröva lite när jag har lite tid över, kanske även borde kolla in den där boken även om jag har svårt för tryckta medier i inlärningssyfte nu mer, efter att jag upptäckt video-tutorials.

 

En sak jag själv saknar i alla programvaror är en slags keyer som jag hittade i något lågbudget program, kanske kan det ha varit Pinnacle Studio, mins ej. Den fungerade iaf som trollstaven i Photoshop d.v.s. man satte ut en punkt (som kunde justeras lite i storlek) som sedan grabbade allt i samma färg och som så att säga satt ihop med punkten om du förstår. Alltså det möjliggjorde keyning av ett begränsat område så enkelt, därtill kunde man keya flera områden med olika inställningar. Sedan var iofs inte den här funktionen så där jätte bra, punkten varifrån keyern fick information var låst på ett ställe och resultatet ar inte direkt strålande, men idén var riktigt fin och i AF hade den fungerat utmärkt.

Det finns många bra små funktioner i övrigt skitdåliga redigeringsprogram, synd att de inte integreras i de professionella paketen, jag skulle t.ex. gärna se Pinnacle Studios funktion för att hitta automatiska scener i Premiere eller få tillbaka möjligheten att köra capture från allt möjligt, videokort, webbkameror etc, d.v.s. den som fanns i tja var det 5an kanske?

 

Apropå det, Max, kan du svara på varför Adobe inte tar och integrerar mer effekter mellan Premiere och After Effects, t.ex. varför finns inte samma levels i Premiere som i AE? Eller för den delen Three-way color correct i AE?

Det är faktiskt riktigt irriterande, nu när jag tänker på det.

 

A ja tack igen så jätte mycket.

/Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...