Gå till innehåll

Varför köpa ett 16:9 objektiv?


Ayame

Recommended Posts

visst kan man spela in 16:9 med xm2, men själv föredrar jag att ställa in så att man får upp två linjer som markerar vad som kommer med, I datorn kan man sen göra om det så att filmen blir 16:9. Spelar man in med 16:9 så ser bilden i viewfindern som väldigt utdragen vilket jag stör mig på

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Haggan]visst kan man spela in 16:9 med xm2, men själv föredrar jag att ställa in så att man får upp två linjer som markerar vad som kommer med, I datorn kan man sen göra om det så att filmen blir 16:9. Spelar man in med 16:9 så ser bilden i viewfindern som väldigt utdragen vilket jag stör mig på[/citat]

 

"Cinema-läge", 4:3 med bars förlorar du bildkvalite på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med anamorphic widescreen som de flesta har idag är inte äkta widescreen, men det börjar komma äkta numera tror jag.

 

Oäkta anamorphic widescreen kan jämföras i upplösning med det svarta kanter man lägger på i efterhand. Skillnaden är att anamorphic är lättare att jobba med, iof smaksak, och är anpassat från början för visning i en widescreenTV. Oäkta wide drar ut pixlarna på längden om man tittar i en 4:3-TV

 

Tar vi då äkta widescreen med anamorphic lins får vi samma fenomen som oäkta wide i en 4:3-TV. Bilden blir ihoptryckt, men här dras inga pixlar ut, här har vi då både full upplösning och mer bild från sidorna.

 

När vi sedan tittar på en Wide-TV (gäller både oäkta o äkta anamorphic wide) drar TV:n ut pixlarna på bredden så vi ser den rätt.

 

Båda formaten har 720*576 i pixlar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...