Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har precis beställt ett nytt vidvinkelsobjektiv till kameran min. Kamren har 37mm filtergänga men objektivet har 58mm. Har köpt en stepring från 37mm till 58mm.

Min fråga är kommer det synas någonting? Vet att det brukar kunna bli svart i kanterna på filmerna när man kör stepringar. Men kommer det bli så fastän jag endast använder EN stepring?

Kameran: Canon Legria HF200

Objektivet: Raynox MX-3000 fisheye-konverter 0,3x för 58mm

Tacksam för svar!

Postad

Du kommer inte att få några svarta kanter (vinjett) eftersom vidvinkelobjektivet är större än linsen på kameran. Hade kameran haft en filtergänga på 58 och vidvinkelobjektivet 27 hade du däremot fått en vinjett, men den kan man också bli av med genom att zooma in.

Postad
Du kommer inte att få några svarta kanter (vinjett) eftersom vidvinkelobjektivet är större än linsen på kameran. Hade kameran haft en filtergänga på 58 och vidvinkelobjektivet 27 hade du däremot fått en vinjett, men den kan man också bli av med genom att zooma in.

Det var precis det svaret jag hade hoppats på! Tack så mycket för infon!

Väntar med spänning på det nya objektivet och stepringen..

Postad

Jag fick just information från scandinavianphoto att att stepringen skulle dröja ytterligare 1-2 veckor, redan väntat över en vecka.

Någon som vet vart man kan hitta en stepring 37-58mm?

Tack på förhand!

Postad

Jo, nu i efterhand hade det varit ett betydligt bättre alternativ, men det är lätt att vara efterklok. Men eftersom det redan är inköpt behöver jag istället en stepring.

Postad
http://www.cyberphoto.se/ har också stepringar, vet dock inte om de har från 37 till 58, du kanske behöver 2 st. OBS! ett vidvinkelobjektiv är inte riktigt samma sak som ett fisheyeobjektiv.

Dessutom är det inte objektiv det är frågan om utan konverter. Optiken på videokameran är ju fast. Det är viktigt att veta om konvertern är anpassad till kameran. Jag köpte en gång en 0,7x konverter till min Sony PC330 videokamera (rätt filtergänga) men det gick inte att använda hela zoomomfånget. Vidvinkelläget gick bra men när jag zoomade in försvann fokus knappt halvvägs och den letade förgäves fram och tillbaka efter skärpan. Så jag fick lära mej hur mycket jag tordes zooma in innan hela bilden bara försvann i oskärpa.

Postad
http://www.cyberphoto.se/ har också stepringar, vet dock inte om de har från 37 till 58, du kanske behöver 2 st. OBS! ett vidvinkelobjektiv är inte riktigt samma sak som ett fisheyeobjektiv.

Skulle jag kunna använda 37-52, sen 52-58?

Finns det några nackdelar att använda sig utav 2 stepringar?

Postad
Dessutom är det inte objektiv det är frågan om utan konverter. Optiken på videokameran är ju fast. Det är viktigt att veta om konvertern är anpassad till kameran. Jag köpte en gång en 0,7x konverter till min Sony PC330 videokamera (rätt filtergänga) men det gick inte att använda hela zoomomfånget. Vidvinkelläget gick bra men när jag zoomade in försvann fokus knappt halvvägs och den letade förgäves fram och tillbaka efter skärpan. Så jag fick lära mej hur mycket jag tordes zooma in innan hela bilden bara försvann i oskärpa.

Du får ursäkta :-) Är väldigt ny när det gäller detta område, försöker läsa mig till så mycket som möjligt för att få alla pusselbitar på plats.

Postad

Du kan använda två eller tre ringar. Men med fler kan avståndet mellan vidvinkelkonvertern och kamerans optik bli lite väl lång.

Billigast step-ringar hittar du på ebay.com i Hong kong. Pass på bara. Det är skillnad på step-up och step-down.

/KN

Postad
Du kan använda två eller tre ringar. Men med fler kan avståndet mellan vidvinkelkonvertern och kamerans optik bli lite väl lång.

Billigast step-ringar hittar du på ebay.com i Hong kong. Pass på bara. Det är skillnad på step-up och step-down.

/KN

Tack för svaret! Jag beställde Dörr Stepring 37-52mm och Dörr Stepring 52-58mm från Cyberphoto imorse, hoppas det kommer fungera bra!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...