Jan Gissberg Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 Att redigera AVCHD-filer i HD är otroligt segt, även om du har en supersnabb dator. Sen jag köpte minneskortkameran Canon Legria HFS100 och filmat i full HD har jag provat allt. Pinnacle Studio 12, Premiere Elements 7, Powerdirector 7 samt ny dator med Intel Core i7 Quad. Powerdirector är i en klass för sej, försumbara väntetider under arbetsgången men programmet är för instabilt, stänger av sej alltför ofta, även under bränning vilket inte är så lyckat då en tom blurayskiva kostar närmare 100 kr. Jag har provat flera avkodningsprogram för att kunna koda om AVCHD-filerna men gav upp då inget fungerade som jag ville. Lösningen var dock enkel. Jag tankade över alla AVCHD-filerna (mts) till värdprogrammets album i det här fallet Pinnacle Studio 14, flyttade ner dom till tidslinjen och gjorde en mpeg2-fil 1080i av dem som jag sparade på hårddisken. Startade om programmet och laddade in denna fil till albumet som då automatiskt delade upp filen i scener. Dessa scener blev nu arbetsmaterial som jag flyttade till tidslinjen och nu var det som att redigera HD-film tankat från Dv-kamera - inga väntetider! Jag brände på skiva och tittade på slutresultatet på 50 tums TV och kunde konstatera att omvägen via mpeg2-fil gav ingen kvalitetsförlust! 0 Citera
Kimster Postad 5 oktober 2009 Postad 5 oktober 2009 ...intressant väg. Men värt att notera är att MPEG2 inte är ett redigeringsformat och bör ej heller användas till redigering pga. komprimeringsmetoden. Att göra större klipp (B-rolls) motsv. kanske är okej men inte om man ska ner och trimma sekunder fram och tillbaka. 0 Citera
Nyaz Postad 6 oktober 2009 Postad 6 oktober 2009 Instämmer, jag skulle inte valt MPEG-2 heller. Som Final Cut-hora skulle jag väl säga ProRes, men... det funkar ju bara i Final Cut, så... heh. 0 Citera
Jan Gissberg Postad 6 oktober 2009 Författare Postad 6 oktober 2009 ...intressant väg. Men värt att notera är att MPEG2 inte är ett redigeringsformat och bör ej heller användas till redigering pga. komprimeringsmetoden. Att göra större klipp (B-rolls) motsv. kanske är okej men inte om man ska ner och trimma sekunder fram och tillbaka. Dom format som går att konvertera och spara till hårddisk i Pinnacle 14 är: AVI Div X Flashvideo IPod-kompitabel Mov MPEG-1 MPEG-2 MPEG-2TS mpeg-4 Real Media Sony PSP-kompitabel Windows Media 3GP och jag valde MPEG-2 med 1080i (1080p gav ryckig film). Att det skulle vara svårt att trimma scenlängderna har jag inte märkt, scenerna går att korta in ruta för ruta och jag kan läsa av exakt hur många rutor jag kortar in. Jag tycker det är lika smidigt att redigera som när jag tankade in HD-film från DV-kameran. Är inte det MPEG-2-format? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.