Gå till innehåll

fråga om komprimering!


Jonathan Lewald

Recommended Posts

Hej! har en lite akut fråga om hur jag ska visa min film, vilken kodec jag ska använda. Spelat in på d.i´s kamera panasonic p2 kort.. filen kom till min dator som MXF. 13mb/s 1440 1080 50i

dvc pro kodec. Filen är ca 3gig. Jag måste ta in den i AE4 för att göra en del masker. Sen vet jag inte hur jag ska få ut den på bästa sett för att visa på en benq W5000 full hd-projektor.

 

Har testat olika varianter, bla med rhozet carbon coder från AE-master (40gig)ner till mpeg2 med max bitrate. Men det blir inte riktigt så bra som jag vill ha det. En lärare på min skola säger att jag ska prova mac´s pro res codec men då måste jag först göra en animering sen in i maq, etc. Och jag har bara pc eller twix att spela upp ifrån. Helst skulle jag vilja spela upp mastern men då hackar min dator. Sitter nu på en quadcore 2,4 4gig ram enkelt nvidia kort.

 

hoppas jag fick med allt. Väldigt tacksam för svar!! mvh Jonathan tel 0739-292193

email: jonathan.lewald@kkh.se

eller jonathanlewald@gmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom Carbon Coder är rätt dyr tvivlar jag på att det är så många som kör den på detta forum - däremot är det flera som är jättebra på kompressionsteknik (jag är inte en av dom...). Beskriv hela arbetsflödet från AE > färdig film så är det enklare.

 

En grej jag tänkte på är givetvis att INTE mastra till en DVC Pro MXF från AE och sen gå till Carbon coder. Då får du DVC Pro kompression två gånger - en gång på orginalet och en gång till vid exporten. Bättre att gå till Quicktime Animation > Carbon coder > MPEG2/h.264 eller liknande.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

jag drar alltså ut en master på ca 40 gig från AE4. inställningarna är på okomprmerad lossless, 1920 1080i 25fps interlaced upper- square pixels- 5 min lång.

 

Sen har jag provat att ta in den i Carbon Coder. Där ställer jag in mpeg2 HD full kvalitet. Drog upp till 40000 kb/s ställer in den på 1920 1080i osv.

 

Blir ca 3gig. Med ökad kontrast och lite mer flicker i bilden än orginalet.

 

En tanke var att ta in mastern i Premiere och sedan exportera till P2 (mxf) sedan hitta en spelare som kan spela upp MXF filen med loop etc.

 

Eller ut från AE4 med samma kodning som originalet och hoppas att filen blir så pass hanterlig att jag kan spela upp den direkt! Tack igen för svar! mvh jonathan

Länk till kommentar
Share on other sites

Lossless och andra råformat är sällan optimerade för uppspelning med flyt utan det är mer ämnat för att få små förluster under själva redigeringen.

 

Komprimerade format ger sämre kvalitet med är lättare att spela upp. Så man vill ju ha en kompromiss som ger bra flyt och bra kvalitet. För att få bra flyt kan man använda ett format som får hjälp av grafikkortets hårdvarudekoder, t.ex. h.264. Något som kan göra stor skillnad är metod för deinterlacing vid uppspelningen. Ett tips är att försöka göra om det till progressivt vid redigeringen innan man komprimerar så kanske man kan få det lite bättre än att låta uppspelningsprogrammet göra jobbet. Men det är inte säkert att videoredigeringsprogrammet har bättre deinterlacer än ditt videouppspelarprogram. Kolla lite om du kan ändra någon inställning och få det bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...