Stoltz Postad 22 september 2009 Postad 22 september 2009 Har en idé jag spånat på länge men behöver hjälp för att fortsätta. _________________________________________________________________________ Synopsis; Kaospassageraren På 1950-talet lever en kriminalkommisarie ett väldigt ensamt liv. Han sitter uppe varje natt och lägger pussel,dricker Jim Beam och rökar cigaretter och han sover på kontoret genom dagarna. Staden han bor i är lugn och de är sällan han behöver göra något. Han har levt i denna rutin så pass länge att han glömt när han börja lägga pusslet och stora delar av sitt liv, Han kommer inte ihåg hur hans liv såg ut för tio år sedan och han kommer inte ihåg varför han inte kommer ihåg, om det var en olycka eller hans ensamhet som satt för djupa spår. Han har svaga minnen av en familj men kan inte minnas. Plötsligt börjar en seriemördare härja i staden och "mannen" får jobbet att lösa fallen. Seriemördaren verkar dock vara en bekant till "mannen" då han lämnar spår på varje mord plats om "Mannens" liv, saker som han inte vet om. Detta gör ju att "Mannen" inte vill sätta dit honom utan låta morden fortsätta tills han får reda på historien om sitt förflutna. Efter varje ny information han får så löser han ytterligare en del av sitt pussel. När informationen ges så blir de flashbacks till hans förra liv. _________________________________________________________________________ Detta är vad jag skrivit hittills. Har även en rad påbörjade manus men kan inte skriva innan allt är klart för mig. Dessa saker vill jag ha hjälp med; 1; Jag har inget motiv till varför seriemördaren börjar mörda och hur är denne bekant med huvudkaraktären? 2; Hur ska huvudkaraktärens bakgrundshistoria se ut ? Hur blir den intressant att följa ? 3; Tror ni den här smörjan kan bli någonting ? Är väldigt oerfaren manusförfattare och tackar för alla synpunkter som finns. Mvh Stoltz 0 Citera
Konk Postad 22 september 2009 Postad 22 september 2009 Tycker det känns lite bekant. TV-serien Dexter körde ju något av en liknande plot första säsongen. Men bara för att något är gjort förr så betyder det ju inte att det kan göras igen. Jag gillar upplägget men som du säger så behövs ju en bra story till hur de känner (till) varandra. 0 Citera
testicklas Postad 22 september 2009 Postad 22 september 2009 Man kanske skulle kunna tänka sig att den här mördaren är en stackars änka till den psykolog som huvudpersonen själv slog ihjäl under en session för länge sedan. Ett trauma som också är anledningen till mannens minnesförlust. Änkan har lyckats med det polisen inte lyckats med och tagit reda på vem som bär skulden för hennes makes död, och har som sig bör ett rejält hämndbegär. Hon har dessutom lagt rabarber på mannens journal, varifrån hennes vetskap om hans livshistoria kommer. Lite långsökt kanske men men. 0 Citera
H.Sanchez Postad 23 september 2009 Postad 23 september 2009 Gillar din idé! Men som sagt så låter det lite bekant. En mix av dexter och lite memento typ. Men man kan fan göra vad som helst med denna storyn. Har tyvärr inget mer att säga än att det är en bra grund till en story. 0 Citera
bondlurken Postad 23 september 2009 Postad 23 september 2009 Det känns lite för mycket att han inte ska minnas sitt liv, däremot om han inte orkar minnas för att det river upp alla möjliga jobbiga minnen skulle kännas mera trovärdigt. mördaren kan ha varit en poliskollega och nära vän till huvudkaraktären och dennes fru för 10-12 år sedan. frun och mördaren/arbetskollegan hade ett förhållande, hon blir med barn med nån av dom två och vill bryta med "mördaren" hon berättar det för "mördaren under en biltur och han blir då så vansinnig att han tar ratten från henne och försöker köra ihjäl dom båda, frun dör och han hamnar i koma, när han vaknar upp så är han fylld av snedvridet hat mot huvudkaraktären. "mördaren har legat i koma så länge att man inte tänker på honom längre. Varför huvudkaraktären är som han är beror ju då på att han förlorade sin älskade fru,ofödda barn och sin polare/arbetspartner. Det får nog inte bli alltför tydligt att han låter morden fortsätta bara för att få reda mer på sin egen historia, men skriv gärna scener där han får brottas hårt med sitt samvete om att göra det rätta, så att man känner sympati med honom. Om det blir nått av smörjan är i dagsläget helt upp till dig själv. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.