Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hjälp!!!! Jag har en ny (begagnad panakamera dvx 100A !! Jag håller på med att spela in film om natur och vilda djur. En sak som jag har märkt nu i efterhand var att zoomen inte var någon höjdare när man skall filma djur på lite längre håll typ 100 meter ++ , är ju endast 10 optisk på dessa kameror. Tanken är att jag skall göra en dvd film till försäljning och undrar nu då hur jag skall ställa in kameran för att få ut bästa tänkbara bildkvalitet samt bästa och mest lämpliga för att visas på tv??? Vilket läge skall jag filma i??? bilden blir ju lite suddig när man filmar i F5 eller scene 25p som det heter . Vad skall jag göra HJÄLP mig Någon....// Tomas

Postad

Kameran har ingen knapp som sätter den i "bättre kvalité"-läge.

Möjligen att du skulle sätta den i 16:9-läge (wide) för att anpassa dig efter rådande tv-standard. Dock är det inget som ger dig tekniskt sett bättre bildkvalité. Iaf inte på den kameran då den inte har "äkta" 16:9 som det så fint heter. Det går dock att köpa linser som fixar det.

Beträffande zoomen så ja, inte jättestor. Det ingen superbra naturkamera som t.ex. XL1 och XL2 var.

25p läget kräver mer ljus i jämförelse mot de andra lägena. Om du kompenserar det med öka något annan inställning i kameran så kan du riskera att få suddiga eller brusiga bilder.

Annars är det en riktigt bra kamera om man ska köra 4:3 och/i DV-format.

Så om kvalitén räcker, beror nog på vilken ekonomi och målgrupp du har för materialet.

Postad

Tack för ditt svar!!!

Som sagt är den kanske inte direkt den mest effektivaste kameran till naturfilmer där djuren kanske är på hundra meters håll när man skall filma dom.

Vilken kamera kan ni rekomendera då till naturfilmer och där hållen kan bli lite dryga och zoomen spelar in en hel del???

Jag är inte så påläst ,men tanken är ju att filmen som jag gör skall säljas som dvd film , måste kameran då filma i super grym hdv eller fungerar det att visa film som är filmad med en vanlig dv kamera för kanske 10 000 kr??// Tacksam för svar. Tomas

Postad

Det beror på vem målgruppen är och din egna ambition, givetvis kopplat till ekonomin då.

Naturfotografernas favorit har i mångt och mycket oftast varit Canon XL1 och dess efterföljare XL2. Dels pga ett riktigt bra standardobjektiv med bra zoom, men också för att det går att byta ut objektivet mot andra inkl. Canons stora utbud av 35mm objektiv. (eller Nikons för den delen) Vilket möjliggör stoora zoomar. Det finns idag även en HDV-variant av kameran som heter XL-H1. Den är ganska saftig i pris dock. Kanske du kan hitta en begagnad XL1/XL2 om du är intresserad.

För 10 000 är dock utbudet ganska begränsat om du ska ha bra kameror. Det finns konsumentkameror som ger okej bild osv. Men de är små med allt vad det innebär och de har inte alla möjligheter en större kamera som DVX100- eller en XL1/2-kamera har.

Ska du tjäna pengar på det så bör du nog ändå kolla runt en hel del. Finns mycket naturfotografer på nätet som har skrivit av sig skulle jag gissa.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...