Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Okey, Jag är inte helt insatt i format för hdv osv, men jag filmar iaf med canon hv30,

filmar i formatet HDV 1080 50i.

Jag ska skicka skate(rollerblades)-footage till ett skateföretag i usa som skall använda klippen i sin nya film.

Finns det nån chans att konvertera klipp till följande?

"standard frame rate is 72030pn

and for slow motion 72030pn and change the frame rate to 60"

Har jes deinterlacer för att konvertera men förstår inte helt vad som menas med "30pn"?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Anders.

Postad

Jag gissar att det betyder att de vill ha 720p med 30 frames/sekund. Det behövs allså en konvertering från dina 1080 50i. Jämför med SVT som använder 720p och 25 bilder/s.

Bara gissning.

Postad

30pn är 30 helbilder i sekunden native. Native innebär att kameran spelar in bara just det antalet bilder i sekunden och inte gör om det genom att lägga till eller ta bort frames. Har man pn-läget i en kamera typ Panasonic HVX/HPX så kan man spela in en annan framrate. Dvs. om man väljer 720 pn i kameran och sedan ställer framerate på 60 kommer du att i datorn på en 30fps timeline få slowmotion om du spelar upp normalt. Väljer man 15 så blir det tvärtom. Overcranking och undercranking som det ibland kallas.

Detta gäller dock bara för de kameror som har denna funktion. Jag vet inte om en HV30/40 har något liknande.

Detta är dock saker man anger till en fotograf om vilka inställningar han ska ha i kameran inför inspelning. Så jag tror att du kan skippa "native"-grejen och se till att ditt material blir 30p.

.. men eftersom du får 50i alltså 25p efter en deinterlace, blir det trixiga att få det upphöjt till 30p. Om du inte har något emot en något snabbare hastighet på klippen så är det möjligt att fixa till. Dock kommer det största bekymret med ljudet på klippen OM ni vill ha sådant. Att snabba upp ljud, framförallt tal är som ni kanske förstår mindre bra. Kanske någon här kan berätta om det finns ett smidigt sätt att få upp 25 till 30.

Postad

I Avisynth hade jag lagt in Kernelbob() för att få 50p och sen konverterat ner till 30p med MVtools och till sist saktat ner till 29,97 och resamplat ev. ljud.

För slowmotion samma till 50p följt av MVtools till 100p och sen saktat ner till 29,97.

Brukar bli alldeles utmärkt.

På Mac blir det väl Final Cut och Compressor, kanske. Rätt dyrt i så fall.

Postad
Går det inte att konvertera direkt till 29,97 istället för att först gå till 30 fps följt av en nedsaktning till 29,97?

Jodå, men min tanke var att det skulle gå snabbare eftersom det blir färre rutor där objekten behöver "flyttas i tid" om man har jämna tal. Testade just och det stämde:

Utgick från 400 hela rutor i 1080 50i Lagarith.

50fps=>30 plus nerbromsning till 29,97 tog 7 min 32 sek

50fps=>29,97 direkt tog 9 min 28 sek

Körde på en i7-maskin som hamnade runt 15% processor, inte så många trådar precis m a o...

Scriptet jag använde:

=============================

infil("07.avi",100,500) #

super = MSuper(pel=2)

backward_vec = MAnalyse(super, overlap=4, isb = true, search=3)

forward_vec = MAnalyse(super, overlap=4, isb = false, search=3)

MFlowFps(super, backward_vec, forward_vec, num=30000, den=1001)

#assumefps("ntsc_video")

#ResampleAudio(48000)

function infil(string namn,int start,int slut)

{

avisource(namn).trim(start,slut).LeakKernelbob(order=1,sharp=true)

audiodub(getchannels(1,2))

}

=====================================

Versionen ovan ger direktkonvertering. För att köra med nerbromsning ändrar man till:

MFlowFps(super, backward_vec, forward_vec, num=30, den=1)

och tar bort #-tecknen

Bägge blev lika bra utan artefakter men den nerbromsade versionen gav 5% större fil (31153 KB) i kvalitetsbaserad h264 så den kanske är lite skarpare eller så...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...