Animarkus Postad 16 september 2009 Postad 16 september 2009 Hej! Första tråden på Voodoo =) Jag och min bror har deltagit i Noomaraton. Ni kanske känner till tävlingen, det hela går ut på att man på 24 timmar ska skapa en kortfilm på högst 7 minuter. I filmen gäller vissa förutsättningar - man får reda på ett visst tema samt några platser och ting som måste vara med. Sen får man skynda sig på för att hinna göra filmen. Temat var: det sa bara klick! Tre platser: en mötesplats, bakom en dörr, vid en häck Tre föremål: gräddfil, ballong, ögonskugga Det hela var en väldigt rolig och stressig erfarenhet - ingen tid för omtagningar här inte! Efterarbete på bild eller ljud hanns inte heller med. Att vi dessutom bara var två personer gjorde det hela än mer utmanande. Vi hoppas att ni vill se vår film, och hjälp oss gärna med konstruktiv kritik! Genren är lite blandad, jag skulle nog beskriva det som ironisk thriller. 0 Citera
bassbucket Postad 16 september 2009 Postad 16 september 2009 konstruktiv kritik på 24h film? Du nämner ju vissa saker själv, som att man måste skynda sig, ingen tid med ljud eller ljus i efterarbete osv. Finns ingen mening med att bedöma denna film egentligen. Det lilla jag såg var väl sådär. Förstår inte grejen med att övertydliga den illegala fildelningen med att kolla runt sig innan man klickar samt en konstig "site" alltså, vad skriver han när det är en svart skärm med en nedladdningslänk? musklicket kändes överdrivet, typisk närbild-tagning för amatörer. Sen orkade jag inte se längre. När det ringde på dörren kändes det som jag sett allt förut. Meh. 0 Citera
Animarkus Postad 16 september 2009 Författare Postad 16 september 2009 Haha ja, jag kom på det sen.. att det blir lite svårt med konstruktiv kritik när filmen är gjord på så kort tid. Om det är något man lär sig genom denna tävling så är det faktiskt att film inte ska göras på ett dygn. Tack ändå =) Musklicket får du dock gärna förklara närmare, förstår inte riktigt. Alltså, känn er inte tvungna att ge konstruktiv kritik, se filmen om ni har lust. 0 Citera
bassbucket Postad 16 september 2009 Postad 16 september 2009 I många filmer med amatörer...så ska allt göras i "slowmotion" så fort det blir extrem / närbild på någon händelse. tex ringa på dörren eller klicka på musen. Nu förstår jag att det kan ju även öka till spänningen och dramatiken. Men vad jag menar är att det inte känns speciellt realistiskt. Eller finns det de gånger du klickar på länkar på det sättet när du surfar? Visst kan man ju ge konstruktiv kritik på filmer som är gjorda på 10min, men ja, det känns inte givande på nåt sätt. Vet själv hur det är att stressa igenom tagningar och sen inser man att man haft för bråttom och allt blir skräp. Men nu var det ju vad tävlingen gick ut på, ja, inte göra skräp men en produktion på 24h. Inte helt lätt antar jag. Inte med bra efterarbete i alla fall. Som de säger: Skit in, skit ut. Kan ligga nåt i det ibland. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.