Gå till innehåll

Stor manustävling - Plastikkirurgen


bondlurken

Recommended Posts

Tävling.

Jag har nu sett flera försök till att göra något kreativt tillsammans på detta forum, jag syftar då bl.a. på ”voodoofilm gör film tillsammans” och den här ”stafettskrivarhistorien” bra idéer som verkar ha runnit ut i sanden.

Problemet tror jag ligger i att det blir för många viljor, sen är det väl så att man är rädd att släppa sina manusidéer till att slaktas av något som man inte vet blir seriöst.

 

Så jag tänkte att jag skulle göra ett försök till samarbete som kan resultera i något seriöst som går att presentera för ett produktionsbolag, Tv4 t.ex. köper bara färdiga produkter av produktionsbolagen, och produktionsbolagen i sin tur verkar bara vara intresserade av helt färdiga manus, kommer man med något nästan färdigt manus så snor dom väl bara det, gör om det lite och kallar det sitt eget.

 

Min tanke är att utlysa en tävling som går ut på att jag lägger ut en av mina humorsketcher, både synopsis och färdigt manus, och sen får dom som är intresserade lägga ut en synopsis eller ett manus, det behöver inte vara en sketch, det kan vara en filmscen, men det ska vara en egen ide, och det är för att se om din humor passar med min osv.

 

Vinnaren eller vinnarna i denna ”exklusiva” tävling erhåller som förstapris den extraordinära äran att tillsammans med mig kanske skriva det bästa som någonsin skapats för film eller tv.

 

Era idéer lägger ni upp på den här tråden eller skickar i ett privat meddelande till mig.

Det finns en del två på just denna sketch som handlar om själva ingreppet, men där har jag två olika slut och har inte bestämt mig för vilket.

 

Vi får väl se hur det här försöket utfaller, Jag bor strax utanför Skellefteå. Alla är välkomna att vara med, men det optimala vore väl personer med ett rimligt geografiskt avstånd mellan varandra, själv sitter jag fast i Svenssonträsket (sambo, ungar, hus, heltidsjobb, hundar, katter och gud vet allt) så jag har lite svårt att komma ifrån någon längre tid, men finns det ingen inom närområdet så ska väl det inte vålla några kosmiskt oöverstigliga hinder att alla från Smygehuk i söder till treriksröset i norr hänger med, med dagens teknologi ska man väl kunna lösa lite geografiska avstånd på något bra sätt, även om man kanske bör träffas lite då och då, det viktigaste är väl att man funkar att skriva ihop.

 

Vinnaren eller vinnarna i denna så kallade tävling utses av en enväldig domare(mig själv) och beslutet kan inte överklagas :)

Välkomna att läsa det första manus som jag någonsin skrivit.

Jag vill gärna höra era åsikter.

PLASTIKKIRURGEN slutmanus no 1.pdf

synopsis till plastikkirurgen.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen som orkar kommentera detta?

 

Är det på grund av att man finner det så storslaget, att man blir intimiderad av min storhet?

 

Eller är det på grund av att man finner det så extraordinärt uruselt att den allmänna opinionen är att jag bör hugga av mig händerna och slita ut stämbanden så att världen slipper höra ifrån mig igen?

 

Jag skulle uppskatta om nån ville ge lite kritik, om inte annat så bara för att förklara var jag kan stoppa upp detta. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen som orkar kommentera detta?

 

Är det på grund av att man finner det så storslaget, att man blir intimiderad av min storhet?

 

Eller är det på grund av att man finner det så extraordinärt uruselt att den allmänna opinionen är att jag bör hugga av mig händerna och slita ut stämbanden så att världen slipper höra ifrån mig igen?

 

Jag skulle uppskatta om nån ville ge lite kritik, om inte annat så bara för att förklara var jag kan stoppa upp detta. :-)

 

 

Såg inte poängen i det, och stämbanden kan du nog rycka ut ändå då du inte har haft någon större användning av dem i forumform..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack ändå Ryan för att du tog dig tid att reflektera över mitt inlägg.

 

Är det någon mer som kan tänka sig att öpppna stora medlidandeburken och ge lite kritik till en stackars manusförfattare i sin linda (även om ni tycker att uttrycket "att kväva i sin linda" skulle vara optimalt i det här fallet) :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack ändå Ryan för att du tog dig tid att reflektera över mitt inlägg.

 

Är det någon mer som kan tänka sig att öpppna stora medlidandeburken och ge lite kritik till en stackars manusförfattare i sin linda (även om ni tycker att uttrycket "att kväva i sin linda" skulle vara optimalt i det här fallet) :-)

 

 

Eller självklart fattar jag humorn, men den skulle kunna skrivas på ett annat sätt. Det är kul att hon, en fet kvinna, bara ska ha en analblekning, det är ironi. Men om du hade tagit bort det sista, att han ringer sekreteraren igen, så skulle det vara roligare, för man fattar det ändå. Det ska inte vara för tydligt för tittaren, annars får man tittaren att känna sig dum. Och själva manusformateringen är inte bra tyvärr, men ja, skämtet är ju roligt om det skrivs på rätt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste ditt synopsis och slutmanus.

En liten kortfilm, om ens det. En liten sketch. Slutrepliken dödade skämtet dessutom (att han ringde och avbokade stugan), det blev för övertydligt, man fattar hans predikament ändå. Det kändes revy/buskis.

Dessutom är inledningen onödig, om man ser till skämtets punch line. Hon är tjock, glad i mat, rik - detta kan visas i väntrummet hos plastikkirurgen. Skämtet kanske blir roligare med längre set up?... Men jag tycker det blev mer platt fall för skämtet pga inledningen.

 

Vet inte om jag kan bidra med något eget, men det är alltid skoj om folk visar på initiativförmåga. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Och själva manusformateringen är inte bra tyvärr

 

Kan du precisera så vore det kanon! radavstånd är jag osäker på. Plastikkirugens POV med VO skrev jag som jag trodde, jag har försökt läsa mig till här på forumet hur man skriver manus.

 

Sen har ni nog helt rätt i att efter att han dunkat pannan i bordet så ska det stå slut.

 

Det jag kallade synopsis, är det skrivet som ett synopsis?

 

Oh yes det är bara en kort sketch som just blev kortare tack vare er, inledningen får väl hänga med ett tag till.

 

Vad jag är ute efter är nån att bolla ideer med öga mot öga, problemet för min del är att jag känner inte ens någon som känner nån som håller på med manus och liknande, jag är en manusförfattare wannabee som inte kommit ut ur manusgarderoben (inte att förväxla med den dära anusgarderoben) :-)

 

Tack för era svar, det är precis vad jag behöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Har du inget annat? Tyvärr föll just denna sketch rätt platt, vet inte om det är för att den är för lång eller lite för pajjig, men kom igen, writing is rewriting eller hur!

 

Man skriver och skriver och så slänger man ut 90% och gör något av de 10% som är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar Kensai.

 

Jag har en massa mer material, men skriver bara för byrålådan tills vidare, saknar någon eller några att bolla idéer med, känner mig inte helt bekväm med manusformateringen heller.

 

Så är det någon som är sugen på att göra nånting som har med komedi att göra så ge er tillkänna så hittar vi på nånting.

Länk till kommentar
Share on other sites

bondlurken:

Jag tycker det är ett beundransvärt och modigt initiativ att göra som du gjort. Du har fått lite okonstruktiv kritik ovan, men så är det med internetforum.

 

Jag tycker att sketchen är en utmärkt ide, vars form kan ändras. Iden handlar ju om de antaganden vi gör om människor baserat på hur de ser ut, och hur fel det kan bli. Det finns tusentals bra sketcher baserade på den iden, så du tänker rätt.

 

Du valde dock en person som många i samhället sympatiserar med, överviktiga. Att skämta om dem kan vara kul, men bra humor sparkar inte neråt, bara uppåt. Att hon är rik och snorkig är karaktärsdrag som är gör henne mindre sympatisk, men kanske inte tillräckligt. Lägg till djurplågare, vresig, elak och kall så kanske du har en roligare sketch.

 

Du valde även en slutpoäng som är under bältet, inte bara idemässigt, utan även bokstavligen. :) Anal kan vara skitkul i vissa sammanhang, om "setupen" är bra, men du får en mindre publik som skrattar med ju snuskigare, plumpare och grövre skämtet är. "Clean jokes" är svårare att skriva, så det är bra träning för mucklerna i hjärnan.

 

Återstår bara att vara kreativ om alternativa karaktärer, alternativa "fel" på dem och alternativa saker som människorna karaktären möter ser, tror och gör som resultatet av det. Någonstans däri alla alternativ finns en skitrolig sketch.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Taz_1999 och välkommen till voodoo! Tack för den konstruktiva kritiken.

 

Jo jag ville göra henne osympatisk, men helt klart vore det en bra idé att göra henne ännu mera osympatisk.

 

Min första tanke som slutkläm var att hon skulle ha ett finger som var krokigt och hon ville räta ut det, tanken med analblekningen var att det skulle vara så långsökt och onödigt när hon hellre borde ha satsat på "hälsokirurgi"

 

jag valde också analblekning på grund av en fortsättningssketch där själva ingreppet sker där jag tänkt på att skriva det smakligt på ett osmakligt sätt där hon efter ingreppet verkligen skiner upp och blir en sympatisk person till beatles sång (all you need is love) men med texten "all you need is bleach aaanal bleach"

 

jag jobbar med att få mer tid för mitt skrivande, men har hamnat lite i "moment 22" med det menar jag att det skulle gå att fixa tid för skrivande om det ledde till nånting, men totalt dagdrömmeri i annat fall :-)

 

Vad skriver du själv för slags manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för välkomnandet. :)

 

Jag försöker skriva komedi, instruktionsfilmer i ämnet inlärning mm.

 

I de böcker jag läst om hur man skriver komedi så sägs det att man konstruerar skämt enligt en sorts formel. Inte dumt råd faktiskt att ha något att utgå från när man skall kläcka skämt.

 

Man börjar med en något inte roligt ("setup") som består av två saker: attityd ("attitude") och ämne ("topic").

 

Attityd är: konstigt, svårt, korkat, skrämmande.

 

Ämnet kan vara vad som helst, men det bör vara något som du och publiken bryr sig om och som de kan relatera till.

 

Dessa två saker attityd + ämne = din förutsättning ("premise"). En förutsättning är basen för all komedi, den skall förstås vara insiktsfull och originell.

 

Sedan kommer det roliga, en ("act out"), i vilken man agerar ut förutsättningen.

 

Ett skämt som Seinfeld drog på TV häromkvällen följer denna klassiska modell (den är väldigt gammal): Varför använder inte kineser kniv och gaffel, istället för ätpinnar. "Är det inte konstigt", (dvs attityd)... "att kineser hundratals år efter att besticken uppfanns fortfarande använder ätpinnar?!". Detta är förutsättningen i skämtet. Sedan kommer act out där Seinfeld agerar ut en kines som säger ungefär: "Den där skeden ser nog bra ut, men jag håller kvar vid mina ätpinnar." Han fortsätter som sig själv med "Konstigt eller hur? De måste ju ha sett och varit medvetna om kniv, gaffel och sked i hundratals år." Han fortsätter med "Hur har de inte upptäckt skeden. De jobbar på åkern hela dagen där de använder en spade, hallååå, en spade, sedan kommer de hem och skall äta, och väljer ätpinnar?!".

 

Sedan kommer en sk "mix" där man gör jämförelser, kombinerar saker på oväntade sätt, byter miljö, eller frågar "hur skulle det vara om..." eller "kan du föreställa dig..." Seinfeld gör detta genom att fortsätta: "Konstigt nog så resonerar de ju inte tvärtom, man ser ju aldrig en kinesisk bonde jobba på åkern med två biljardköer?".

 

I andra sammanhang (utanför komedi) så är det just brister i våra karaktärsdrag som gör levande karaktärer och förstås stor komedi.

 

Så skulle man applicera detta på din sketch så kanske man skulle skapa en annan premiss. En attityd: konstigt, svårt, korkat eller skrämmande och sedan ämnet. Vore det inte konstigt med en plastik-kirurg som... Vore det inte svårt att vara kirurg om man... Vore det inte dumt med en kirurg som... Vore det inte skrämmande med en kirurg som...

 

Tar man den sista, vore det inte skrämmande med en kirurg som var invandrare om man som patient var rasist och hade ett hakkors tatuerat på kroppen, på samma ställe som man vill utföra någon form av plastikkirugi? Kanske man skulle försöka undvika att bli undersökt, ljuga osv osv.

 

Kan vara värt att spåna vidare på... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för det uttömmande svaret Taz_1999, det är snart läggdax, börjar bli lite seg i kolan, så jag får skriva respons på ditt inlägg vid tillfälle.

 

Lämnar för ikväll med ett "standup" som jag skrev för ett tag sen.

 

Här i Sverige har statsminister Reinfeldt och Alliansen lyckats bota 50 000 långtidssjukskrivna på distans genom att förklara dom som icke sjuka, så nu ska dom vara arbetsslösa istället, imponerande, Inte ens Jesus kan skryta med så många botade på en gång i sitt cv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar man den sista, vore det inte skrämmande med en kirurg som var invandrare om man som patient var rasist och hade ett hakkors tatuerat på kroppen, på samma ställe som man vill utföra någon form av plastikkirugi? Kanske man skulle försöka undvika att bli undersökt, ljuga

 

Ja man kunde ta en kille som går till en plastikkirurg för att han vill ta bort hakkorstatueringar och andra nazistsymboler, kirurgen frågar då om det är ok att plastikkirurgstuderande får kolla på som ett led i sin utbildning och han säger ja. När han kommer in så står där den skitsnygga tjej som han en stund tidigare räddat nere i foajén från ett eller annat och som tack för det fått en date med henne. När han kommer in i operationssalen så står tjejen där med ett gäng andra studerande och plastikkirurgen presenterar dom studerande som "unga judiska studenter från Simon Wiesenthalgymnasiet"

 

Seinfeld är ju i en klass för sig själv, hur går det själv Taz_1999 med komediskrivandet, har det blivit något? Skulle vara skoj att kika på något du knåpat ihop isåfall.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...