Marlon_Jonsson Postad 27 augusti 2009 Postad 27 augusti 2009 Hej, jag har fått ett problem med min kamera. På bilden syns ett sträck av ljus rån ljusinsläppet och uppåt i taket, denna bilden är skonsam ijämfört hur det ser ut när man filmar... Men det ser konstigt ut när jag står i ett rum och filmar på ett infallande ljus. Då blir det ett sträck på LCD-skärmen av ljus som syns på väggen i en linje med ljuskällan, detta låter som om kameran uppfattar ljuset på sitt sätt. Men jag har aldrig sätt detta förut. Om jag ex. filmar ett staket med solen som ett backlight blir det ljusa sträck över bilden där ljuset kommer in mellan staketbrädorna, dessa sträck sträcker sig från toppen till botten av skärmen. Detta har jag inte sett förut.. någon som vet vad detta handlar om? är det en bieffekt av överexponerade bilder? MVH Marlon J 0 Citera
plf66 Postad 27 augusti 2009 Postad 27 augusti 2009 Kallas "smear". http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_transfer_CCD Inträffar med främst CCD-kameror vid hög kontrast på motivet. Testa att köra med längre slutartid så inte den drar på så mycket bildförstärkning ("gain"). 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 27 augusti 2009 Författare Postad 27 augusti 2009 Vilken lättnad, Tack Plf666. Antar att 3CCD räknas in i beteckningen ccd-kameror. Det ser bra ut när jag gör som du nämnde tack. MVH Marlon 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.