Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag ska skicka en kortfilm till en festival och de vill ha filmen som en datafil på DVD i ProRes HQ-format. Filmen finns i ett HDV-projekt på PC (PPro 2.0). Hur får jag över den i rätt format. Jag har tillgång till FCE på Mac.

Postad

Hmm, testade med att exportera ut HDV som Quicktime (Motion JPEG A), det ser ok ut på datorn men färgerna blir konstiga på en extern skärm. Bilden fladdrar i överkanten också...

Postad

Tror ev det beror på en bugg i PPro som gör att PPro använder fel färgrymd för HDV.

Testa att köra ut det som QT Animation istället - har fungerat för mig. Ev kan du behöva parera för gamma skiftningar.

/Max

Postad

ProRes codec följer bara med Final Cut Pro.

Du måste ha den QT-komponenten i HD/bibliotek/quicktime. Sen kan du använda Mpeg Streamclip eller QT pro att konvertera till ProRes HQ.

Om du har projektet i PPro på en pc så kan du exportera ut till en tiff sekvens. Sen konverterar du det till PreRes mov enligt ovan på macen.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...