DigitalDirt Postad 23 augusti 2009 Postad 23 augusti 2009 Hej gott folk.... Är rätt ny på detta, men har en stor hunger för att lära mig.... Har dock inte riktigt behärskat color corrector och liknande plugins... Har laborerat en del och läst på lite så vet hur man använder pluginsen och vad dem gör, men har problem att närma mig en look jag vill efterlikna.... blir aldrig riktigt som jag har tänkt mig... Bifogar här några screens från en film där jag gillar looken, samt en bild på raw video footage från en scen till en musikvideo jag håller på att göra åt en vän. Hade uppskattat som fan om ni har några tips och förslag på vila plugins jag behöver använda mig av, samt gärna lite hur jag bör ratta dem för att komma så nära målet som möjligt..... Och om ni orkar vore det väldigt spännande att se förslag på vad ni kan göra med bilden jag bifogat samt f höra hur ni gått tillväga.... Tack på förhand Viktor 0 Citera
DigitalDirt Postad 23 augusti 2009 Författare Postad 23 augusti 2009 Här är ett litet exempel hur det blir när jag lekt lite.... ge mig gärna kommentarer eller andra förslag... :) 0 Citera
theseb Postad 23 augusti 2009 Postad 23 augusti 2009 Kanske vore en fördel om man får veta vad för program du redigerar i! :) Sen ifall du ville efterlikna looken på de screens du postade i första inlägget så bör du definitivt dra ner lite på kontrasterna. Blev väldigt stora kontrastskillnader och den svarta jackan tappade alla sina skuggor och highligts som fanns i raw-fotot. Det är ju en smakfråga men jag gillar då mer när man ser lite form på tex kläder än att något som man vet är lite pluffigt bara blir totalt svart. 0 Citera
DigitalDirt Postad 24 augusti 2009 Författare Postad 24 augusti 2009 Kör på vegas 9.0... Jag hänger med på vad du menar... 0 Citera
Mega99 Postad 24 augusti 2009 Postad 24 augusti 2009 För det första så kommer du aldrig få exakt likadan bild som i de du posta. Det är stor skillnad på Film och Video (Kanske något att kolla upp?). Vet inte hur det går till i Vegas, men prova att slänga på samma video över som overlay (Blending Mode), och dra ner lite på transparency. Tog en fem-minutare i AfterEffects. 0 Citera
DigitalDirt Postad 24 augusti 2009 Författare Postad 24 augusti 2009 såg fett ut.... skoj vad har du gjort med den ? 0 Citera
Mega99 Postad 24 augusti 2009 Postad 24 augusti 2009 såg fett ut.... skoj vad har du gjort med den ? Oj ja, vad har jag gjort med den ;) Duplicerade lagret och gjorde det övre 50% transparant (Blending mode Overlay), la på lite diffusion blur och grön nyans (Foto filter) - Sen tog jag det undre och la till Orange nyans (Foto filter) - Pre-composa och tweakade lätt Curves och Levels, la till grain och letterboxes. Något i den stilen iallafall- Sparade inte projektfilen. Vet inte om man kan göra motsvarighet i Vegas. 0 Citera
DigitalDirt Postad 24 augusti 2009 Författare Postad 24 augusti 2009 man kan göra aaaallt i vegas... hehe tack 0 Citera
Mega99 Postad 24 augusti 2009 Postad 24 augusti 2009 man kan göra aaaallt i vegas... hehe tack Men kan man göra det lika bra? ;) 0 Citera
Film Anton Postad 24 augusti 2009 Postad 24 augusti 2009 Ja det går att göra i vegas. Dock så är det inte i närheten av AE. Men en plug-in du kan testa är ju Magic Bullet. Den har ju förinställda presets. Det är ju bara att ladda ner trial versionen om du känner dig osäker på att köpa det. 0 Citera
DigitalDirt Postad 24 augusti 2009 Författare Postad 24 augusti 2009 tyvärr fungerar inte magic bullet till 64bitars operativsystem verkar det som... körde magic bullet förut... 0 Citera
Mega99 Postad 24 augusti 2009 Postad 24 augusti 2009 tyvärr fungerar inte magic bullet till 64bitars operativsystem verkar det som... körde magic bullet förut... Magic Bullet är ändå ganska överdrivet, och oss med tränat öga kan nästan peka ut Magic Bullet looks bara sådär. Du vill inte ha stark colorgrading - Det man bör satsa på är en bekväm och naturlig look, såvidare inte filmen specifikt behöver det (Ex. scen som utspelar sig i en brinnande lokal kan gradas starkare rött eller gult). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.