D_Odell Postad 22 augusti 2009 Postad 22 augusti 2009 Har läst runt en massa och hamnat i ett dilemma i val av bärbar dator till hemmet. Datorn kommer användas främst inom office, men också bildredigering, dock ytterst sällan filmredigering, men däremot ofta media användning av alla tänkbara slag. Än så står det mellan en Macbook Pro 13 och en Dell Studio 15. Macbook: 2.26GHz Intel Core 2 Duo13,3in Widescreen LED (1280x800)4GB 1066MHz DDR3 SDRAM250 GB Serial ATA-hårddiskSuperDrive 8xMini DisplayPort till VGA-adapter+ annat standard Totalt: 12.955kr Dell Studio 15: 2.40GHz, 3 MB, 1 066 MHz, Intel® Core™ 2 Duo P8600-processor15.6in Widescreen Full High Definition (1920x1080) WLED with TrueLife4GB 800MHz DDR2 SDRAM500 GB Serial ATA-hårddisk512 MB ATI Mobility RADEON HD 4570-grafikkortFast, intern Blu-Ray Disc-enhet9-cells primärt litiumjonbatteri, 85 wattimmar Totalt: 11.995kr Mac är intressant för mig och min sambo eftersom vi aldrig tidigare använt sådan. Bla eftersom jag kommer att övergå till Final Cut inom en inte så lång framtid. Läste dock Kents post, och riktigt riktigt uselt av Apple med 6bit displayen. Så utifrån media användning och office, så imponerar Dell mycket mer. Skärmen med dess upplösning, processorn, Blu-Ray och batteri gör den mer späckad på något vis. Sedan läste runt en del om Lenovo datorer, här, men fick dock väldigt hög prislapp med liknande prestanda. Men IdeaPad U serien är dock väldigt intressant: http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPortal/en_US/catalog.workflow:expandcategory?current-catalog-id=12F0696583E04D86B9B79B0FEC01C087¤t-category-id=E43D2699BCE742179B81FE831165E337&tab=1#tab-container-5 Tacksam för era synpunkter vad det gäller hållbarhet och hur länge ni tror att datorn överlever i medieklimatet. 0 Citera
beta75 Postad 22 augusti 2009 Postad 22 augusti 2009 Min erfarenhet av mac är att de ofta är i bruk under väldigt lång tid. Även om prestanda på pappret kan verka klenare så är verkligheten den att de klarar alla uppgifter bra. Jag kör macbook 13" själv och den används mest till Bildbehandling och videoredigering i min frilasverksamhet. Jag jobbar med raw-filer i PS CS4 och HD i Final Cut Pro. /KN 0 Citera
Kimster Postad 22 augusti 2009 Postad 22 augusti 2009 DELL-datorn är ju mer dator för pengarna helt klart. Mer disk, cpu, skärm, grafik och dessutom Blu-Ray. Med windows7 kan den bli en bra burk. Vet inte vad du får för OS på den, men ibland bör man ta med det i pengaräkningen. Men allt är väll Vista idag och köper man vista nu får man uppgradering till Win7 gratis. Enda anledningen att välja Mac i detta fallet är kanske just om man är ute efter MacOS och den "miljö" Macen erbjuder. Men... ...kör du inte Blu-Ray och använder datorn 90% till Office/surf så hade nog jag ändå valt Mac-datorn, den är ändå lite mer "exotisk" tycker jag. Men Hade jag redigerat eller på något sätt använt datorn till något mer än kontorsgrejer hade det nog blivit DELL-datorn. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.