Jump to content

Premiere: Sämre ljud på tidslinjen är i orginalklippet

Linda84

Recommended Posts

Använder Premiere Pro CS4 och har plötsligt insett att mina klipp låter något annorlunda, sämre dessvärre, då de ligger på tidslinjen jämfört med hur de låter då man spelar upp dem i source-fönstret. Kan inte riktigt förklara skillnaden, men ljudet är helt enkelt bättre från början. Lite mer stereo kanske.

Är inte så kunnig inom ljudområdet, men klippen är importerade som mono och det står "48000 hz - 16-bit - 2 mono" under "Audi info". Då de läggs på tidslinjen har de två olika spår, varav det ena kommer från kameramicken och för det mesta inte används. Men skillnaden märks redan innan detta tas bort.

Någon som har en förklaring?

/Linda

Jepp, kortfattat är Premiere rent utsagt värdelöst på ljud.

För att hitta den exakta orsaken så måste man gå in mer i själva programkoden, men felet ligger i dom dåligt skrivna algoritmerna för hur ljudet hanteras, bla genom mixern, med nivåhantering & summering som stora bovar, för att nämna några.

Alla program har olika sätt att hantera signalerna på, vissa sämre, andra bättre, & även inom samma programserie kan det skilja mellan olika versioner. Exempelvis har jag jobbat med Nuendo 3 (avancerat ljudläggarprogram) sen det var nytt, & det lät väldigt bra redan som det var, men när jag helt nyligen bytte till 4:an blev jag häpen över hur mycket bättre det lät på alla sätt!

Har inte arbetat själv med Premiere till ljud alls sen 2:an, men ett efterblivet fel var att dom tvångsöversatte alla 16-bitarsljud till 32. Något man, i det här fallet, enbart har nytta av under själva signalhanteringen.

Jeez...

...men det finns åsså en liten chans, om skillnaden är väldigt extrem, att projectet i sig är fel inställt.

Hur ser projectinställningarna ut?